Einde aan merk Apollo: op één na worden ze allemaal Leonardo Hotel

Einde aan merk Apollo: op één na worden ze allemaal Leonardo Hotel

Fattal Hotel Group exploiteert op het Europese vasteland hotels onder de vlag van Leonardo Hotels en in Nederland ook onder de vlag van Apollo Hotels. De groep nam in 2018 13 hotels van Apollo over. Na een uitgebreide herpositionering worden alle Apollo Hotels met uitzondering van Apollo Hotel Amsterdam in 2021 en 2022 gerebrand tot Leonardo Hotels, waarmee de keten Apollo Hotels ophoudt te bestaan.

In 2018 verkocht de directie van Apollo Hotels de keten aan Fattal. De jongensdroom van Bas Tolmeijer, Francesco Monaco en Willem-Jan van den Dijssel was bereikt: een bekende hotelketen in Nederland opzetten. Ze zagen in dat ze met Apollo een aantrekkelijk merk ter overname hadden neergezet. Fattal Hotel Group zocht doorgroeimogelijkheden in de Nederlandse markt en nam Apollo Hotels over. Nu komt met de rebranding operatie een einde aan Apollo als keten.

Fattal Hotel Group was op het moment van de overname actief met één Leonardo Hotel in Nederland, sinds 2016 in Amsterdam, en besloot zijn inmiddels bekende merk uit te breiden. In 2019 opende Leonardo Royal Hotel Amsterdam, het eerste zelfgebouwde hotel. Niet lang daarna werden de eerste hotels gerebrand. Ramada Apollo Amsterdam werd Leonardo Hotel Amsterdam Rembrandtpark, Crowne Plaza Den Haag Promenade werd Leonardo Royal Hotel Den Haag Promenade en Apollo Museumhotel Amsterdam werd Leonardo Boutique Museumhotel Amsterdam City Center.

Allemaal, op één na

Door Covid-19 is de rebranding tijdelijk stil komen te liggen, maar Alexander Kluit, managing director Leonardo Hotels Benelux, besloot om de koers voort te zetten. Dit ondanks de pandemie die de toerisme- en vakantiebranche hard heeft geraakt. Alle Apollo Hotels, met uitzondering van het Apollo Hotel Amsterdam, zullen in 2021 en 2022 volledig overgaan naar Leonardo Hotels.

'De naam Apollo Hotel is in Amsterdam zo sterk', zegt Kluit over de keuze Apollo Amsterdam ongemoeid te laten. 'Het is in het verleden Wyndham geweest, het is Golden Tulip geweest, wij hebben het aangesloten bij Tribute by Marriott. Ongeacht wie er de scepter zwaait of welke vlag er op het dak staat: de naam Apollo is altijd gebleven en wij vinden het op dit moment niet logisch daar afscheid van te nemen.'

Onlangs is het Apollo Hotel in IJmuiden omgetoverd tot een Leonardo Hotel en er staan voor dit jaar meer rebrandings op de planning. ‘De timing was op het eerste gezicht een ramp’, geeft Kluit aan. ‘In één week zagen we meer dan anderhalf miljoen euro van onze omzet verdampen toen covid uitbrak. Maar staren in de lampen en wachten tot het overgaat past niet bij ons.’ Na een aantal afwegingen te hebben gemaakt besloot Leonardo Hotels toch om de investeringen door te zetten en deze crisistijd goed te benutten.

In 2021 ondergaan naar verwachting nog vijf Apollo Hotels de rebranding, waaronder de hotels in Lelystad, Almere en Papendrecht. Andere hotels, waaronder Leonardo Royal Promenade Hotel Den Haag dat in 2020 al werd gerebrand, ondergaan een gedeeltelijke verbouwing. In 2022 worden er nog twee hotels volledig verbouwd en gerenoveerd. De overige hotels ondergaan in 2022 hun rebranding.

Bij de overname door Fattal was niet al meteen het plan de naam Apollo Hotels uit te faseren. 'Sterker nog, een van de opties was om juist uit te breiden', zegt Kluit. Uiteindelijk is toch de keuze gemaakt om één breed merk neer te zetten. 'Ook gezien de groei van Leonardo in de markten om ons heen. Dan is het ook voor marketing en distributie voor ons logischer om één merk te kiezen.'

Ook wil Kluit hotels toevoegen aan de Nederlandse portfolio van Leonardo. 'Ik wil wel drie tot vijf hotels erbij. Er zijn nog wel wat steden waar ik graag naartoe wil: Haarlem, Leiden, Rotterdam bijvoorbeeld.'

Vier merken Leonardo

Fattal Hotel Group brengt met Leonardo Hotels internationale allure en een bijpassende uitstraling naar Nederland. Voor elk hotel wordt een passende rebranding, inrichting en uniek concept gezocht. Leonardo Hotels gaat voor een chique uitstraling met hun verschillende merken:

Leonardo Hotel: toegankelijke maar stijlvolle hotels op mooie locaties.

Leonardo Royal: luxe en gemak voor de zakelijke bezoeker en het organiseren van congressen.

Leonardo Boutique: verfijnde en luxe hotels voor citytrips (in eigen land).

Nyx by Leonardo Hotels: funky hotels gemixt met street art, muziek en entertainment.

Elk hotel heeft zijn eigen kernwaarden en concept: toegankelijk, indrukwekkend, verfijnd en levendig.