Pop-up restaurant opent in het Muntgebouw Utrecht

In het Muntgebouw in Utrecht opent pop-up restaurant De Zware Jongens. Eén van de initiatiefnemers Arne Koefoed: 'Het Muntgebouw is één van de mooiste gebouwen van Utrecht. In dit voormalige en streng beveiligde geldpakhuis is nu iedereen welkom.'

Het team van ‘De Zware Jongens’ bestaat uit een groep Utrechtse ondernemers die ook verantwoordelijk zijn voor het opzetten van de Winkel van Sinkel en Kampeerterrein de Lievelinge in Vuren.

Het karakteristieke Muntgebouw uit 1911 staat sinds 2020 deels leeg sinds de Koninklijke Nederlandse Munt naar Houten verhuisde. Als het aan de gemeente Utrecht ligt, kan in het monumentale gebouw waar tot 2018 Nederlands muntgeld en herdenkingsmunten werden geslagen een boutique hotel met maximaal 50 kamers komen.

Toegankelijk voor iedereen

Een deel van het gebouw is sinds 2014 in gebruik voor verhuur van diverse zalen voor vergaderingen en congressen, maar de buurtbewoner kon het bijzondere gebouw niet zo maar binnenwandelen.

‘Dat gaat nu veranderen’, zegt Koefoed. ‘De Zware Jongens’ maakt dit gedeelte van het Muntgebouw toegankelijk voor iedereen met een restaurant en een ruim opgezet, groen terras. Wij willen een gezellige, informele, inclusieve sfeer maken. Iedereen is welkom.’ Om kennis te maken met de buurt, heeft ‘De Zware Jongens’ een buurtlunch georganiseerd op 4 juli. Binnen een paar dagen hadden al 200 buren zich aangemeld.

De afgelopen zomers is gebleken dat veel mensen in de buurt van het Muntgebouw willen recreëren. Door de komst van het terras van ‘De Zware Jongens’ ontstaat er meer ruimte. Koefoed: ‘Door de hekken open te gooien, ontsluiten we een stuk stad voor creativiteit en ontspanning. We hebben een klein binnen podium waar we een programma willen voor bandjes, theater, stand-up en stille disco achter het hek. De Zware Jongens’ vinden het héél gezellig om te zien hoe mensen genieten van het water bij De Munt. We denken erover om ook sup’s te gaan verhuren.’

Duurzaam

‘De Zware Jongens’ gaan zo lokaal en duurzaam mogelijk opereren. Er wordt zo veel mogelijk gewerkt met lokale en duurzame producten. Koefoed: ‘De Zware Jongens presenteren Utrechts ‘finest’ op de kaart: De koffie komt van de kenners van Keen, biologische natuurwijnen van Vleck, frisdrank van de Roze Bunker en uiteraard staan er Utrechtse bieren op de kaart.’

‘De innovatieve chefs van de Utrechtse Studio Sugar Snap hebben een heerlijk en eerlijk op groenten gebaseerd menu gemaakt. De gerechten van Fastwin Gouda en Sem Rooijmans zijn nu bewust 100% vegetarisch en het menu wordt in de toekomst uitgebreid met enkele duurzame vlees- en visgerechten.’

Interieur hergebruikt

Er is in het interieur zoveel mogelijk gebruik gemaakt van gerecyclede producten. De tafelbladen zijn gemaakt van oude standvloeren, op de ramen is een kleurrijk glas in lood patroon gemaakt van oude disco lichtfilters en de bar is gemaakt van een antieke daklijst met de oude TL bakken die in het plafond van het Muntgebouw hingen.

Koefoed: ‘We willen een gezellige mengelmoes van stijlen die gelijk sfeerverhogend en drempelverlagend werkt. Het is de komende weken nog pionieren en experimenteren wat allemaal kan in het historische pand’.

De Zware jongens

Het avontuur van De Zware Jongens is gestart door Dietwee (merk, ontwerp en communicatie), decorbouwbedrijf Brandwacht en Meijer, spiegeltentenbouwer Van Rosmalen, de belevingsontwerpers en evenementenmakers van WINK en ondernemer Douwe Werkman. Het pop-up horecaconcept van ‘De Zware Jongens’ blijft tot dat de renovatie van het Muntgebouw zal starten, naar verwachting het tweede kwartaal van 2022.