Restaurant De Treeswijkhoeve: 'Brand had veel grotere impact dan gedacht'

Restaurant De Treeswijkhoeve: 'Brand had veel grotere impact dan gedacht'
Team en keuken van De Treeswijkhoeve afgelopen december.

Sterrestaurant De Treeswijkhoeve van Dick en Anne-Laura Middelweerd gaat 4 maart weer open. Eind november vorig jaar werd de zaak in Waalre getroffen door een brand. 'We dachten dat het een paar weken zou duren, maar het had een veel grotere impact. Rook en roet kruipen overal in.'

De brand bij De Treeswijkhoeve ontstond op zaterdagochtend 27 november toen de vlam in de plan sloeg; de brigade bereidde het diner van die avond voor. ‘Gelukkig raakte niemand gewond, maar ik kan je niet vertellen hoe erg we geschrokken zijn. De rook stond binnen no time overal…’ De brandweer kwam met twee blusvoertuigen en een hoogwerker naar De Treeswijkhoeve en kreeg de brand snel onder controle. 'Voor hen was het misschien een kleine brand, maar voor ons mega... Met grote gevolgen.'

De molen ging draaien en Middelweerd (58) zat om tafel met verzekeringsmensen, kreeg hulp van een contra-expert, sprak met bouwmensen, leveranciers en ga zo maar door. Vuur, rook én roet hebben veel meer beschadigd dan in eerste instantie gedacht. ‘Wifi, alarm, koelmotoren, keukenschermen, doorgifte, afzuiging, plafonds, het dak, het glaswerk, elektra. Allemaal aangetast…’

Verzekering op orde

‘Gelukkig zijn we heel goed verzekerd’, stelt Middelweerd. ‘Die vraag kwam al bij me op toen ik kort na de brand met het team buiten stond. Hoe zat het ook al weer? Gelukkig bezuinigen we nooit op die dingen. En dat bleek te kloppen. We hebben zowel een goede brandverzekering (voor gebouw, inventaris en goederen) als een bedrijfsschade-verzekering.'

‘We krijgen de omzet- en winstderving vergoed. Plus wederopbouwkosten en de overige bedrijfsschade. De inboedel was net in oktober nog getaxeerd dus dat was keurig op orde.’

Elders koken?

Kort na de brand wilden Middelweerd en zijn team in eerste instantie nog elders gaan koken en Trees voor Thuis vanuit een andere keuken oppakken. ‘Dat hebben we uiteindelijk niet gedaan. Alles kostte al veel energie, daarnaast overleed mijn moeder en hebben we een van onze honden in moeten laten slapen. Er kon niet nog meer bij.’

‘Het helpt dan voor je rust dat je goed verzekerd bent,’ zo vervolgt de ondernemer. Wat betreft de omzetschade moest er wel flink gerekend worden vanwege de (avond)lockdown. ‘Wat doe je tijdens de lunch normaal gesproken? Wat tijdens het diner? En gelukkig hadden we de cijfers van de vorige lockdowns wat Trees voor Thuis daarbij betekende voor ons.’

De brand deed de ondernemers beseffen dat ze Trees voor Thuis anders wilden gaan aanpakken. ‘Vanuit een externe keuken waardoor er een duidelijke scheiding is tussen het tweesterren-koken en Trees voor Thuis.'

Wijzigingen in openingstijden

Middelweerd wijzigt met de heropening in maart ook de openingstijden van De Treeswijkhoeve. Hij stopt met de lunch op woensdag en gaat die dag om 18 uur open zodat het team meer tijd heeft voor de mise en place. Ook verdwijnt het diner op zondagavond. Daarvoor in de plaats gaat hij op zaterdagmiddag een lunch draaien, zoals hij ook al doet op zondag.

'Daar ben ik niet voor aangenomen' hoor ik niet

Nu de horeca weer open is, gaan diverse medewerkers uit de bediening bij collega’s stage lopen en leent Middelweerd ook de afwassers uit aan collega’s. Het keukenteam ontwikkelt nieuwe menu’s en gerechten. ‘We komen in ieder geval drie keer in de week allemaal bij elkaar. De sfeer en de vibe is goed. Zeker nu we de openingsdatum duidelijk hebben: dat biedt perspectief en een moment om samen naar toe te leven.’

Team de treeswijkhoeve
Dick en Anne-Laura en hun team.

De chef roemt de betrokkenheid van zijn mensen en hun wil om te helpen. ‘Iedereen helpt zo veel mogelijk mee. Met poetsen en al het andere werk dat gedaan moet worden. “Daar ben ik niet voor aangenomen” heb ik hier nog nooit gehoord. Gelukkig!’