In onze Koffie & Thee special van deze week is koffie de koning en thee de koningin.
Koffiekunstenaar Euson Piergoelam deelt mooie koffiemocktails, zoals de Blackberry cold brew lemonade en de Popcorn mojito cold brew. Marge maak je door er zelf mee aan de slag te gaan. Ook met zelfgemaakte ijsthee heb je een makkelijk en onderscheidend product in huis.
Koffie is ook ambacht. Expert Joost Leopold weet daar alles van. Hij stelt dat je de koffiebonen moet ‘leren lezen’ om het optimale resultaat uit de koffieboon te halen. ‘Door goed naar de bonen te kijken, kun je veel te weten komen over de (smaak)eigenschappen. Met die kennis kun je de smaak van je koffie verbeteren.’

Horecazaken met een hoofdrol voor koffie zijn aantrekkelijk voor startende ondernemers. Koffie- en ijszaak Smullies opende in maart de deuren in Maastricht. Chef-kok Servais Tielman serveert er, samen met een patissier en ijsmeester, koffie met bijzondere smaakcombinaties in patisserie en ijs. In Groningen verwezenlijken twee jonge ondernemers hun droom met Cesile Coffee in een prachtig verbouwd monumentaal pand. Ook Sam Haqparast kreeg het koffievirus te pakken en opende Sam’s Coffee in Zwolle, waar hij de beste van de stad wil worden.
Met koffie en thee wordt ook voortdurend gespeeld. Zo zijn twee Maastrichtse bedrijven, de een koffiebrander de ander bierbrouwer, erin geslaagd twee succesvolle theebieren te produceren. En koffiemerk Smit&Dorlas viert 200 jaar koffiehistorie door onder andere het Japanse koffieconcept Ueshima voor de Nederlandse horeca te lanceren. Mede om in te zetten om aan tafel een koffieceremonie doen.