Starbucks volgt McDonald's en vertrekt na 15 jaar volledig uit Rusland

Starbucks volgt McDonald's en vertrekt na 15 jaar volledig uit Rusland

Starbucks maakt bekend volledig te vertrekken uit Rusland. Eerder stopte het bedrijf vanwege de oorlog in Oekraïne al met zakendoen in het land, maar nu is het vertrek van het merk na bijna 15 jaar aanwezigheid definitief. Eerder maakte ook McDonald's al bekend alle 850 Russische restaurants te willen verkopen.

Starbucks was sinds 15 jaar actief in Rusland en had er 130 koffiezaken, allemaal met één franchisenemer. Deze is akkoord met het volledig stoppen van de activiteiten onder de Starbucksvlag, waarmee het merk volledig uit Rusland verdwijnt. Dit laat het bedrijf weten in een verklaring.

Bij de Russische tak van het Amerikaanse bedrijf werkten bijna 2000 mensen. Starbucks meldt dat zij zes maanden krijgen doorbetaald en hulp krijgen bij het vinden van nieuw werk.

De omzet van die 130 Russische espressobars betrof nog geen 1 procent van de wereldwijde jaaromzet van Starbucks, waarmee de financiële pijn voor het koffiebedrijf uit Seattle te overzien is. 

Het nieuws van de koffieketen volgt op eenzelfde stap van die andere Amerikaanse gigant: McDonald's. Dat bedrijf kondigde vorige week zijn vertrek uit Rusland aan. Ook bij het eerdere nieuws van het staken van de activiteiten deden deze beide bedrijven dat min of meer gelijktijdig.

Financiële gevolgen 

Starbucks maakte niet bekend wat de financiële gevolgen zijn. Analysten verwachten dat met het sluiten van de filialen en het definitieve vertrek uit Rusland nauwelijks kosten gemoeid zijn voor Starbucks. 

Dat is voor McDonald's wel anders. De fastfoodketen was al ruim 30 jaar actief in Rusland en had 850 vestigingen. McDonald's verwacht door het vertrek ongeveer 1,2 miljard tot 1,4 miljard dollar te moeten afschrijven. Omgerekend meer dan 1,3 miljard euro. 

Wel is inmiddels bekend dat de 850 locaties worden verkocht aan de masterfranchisehouder, die ze onder een ander merk gaat voortzetten en bestaande medewerkers nog minimaal twee jaar in dienst houdt. 

Rusland loopt leeg 

Steeds meer internationale horecabedrijven vertrekken uit Rusland of hebben op zijn minst de activiteiten gestaakt als gevolg van de Russische inval in Oekraïne. 

Eerder werden franchisecontracten als reden genoemd waardoor het lastig zou zijn volledig te vertrekken uit Rusland, een argument wat bijvoorbeeld Burger King en hotelketens als Accor, Marriott en Hilton gebruiken. Maar de stappen die McDonald's en Starbucks nu nemen, laten zien dat het wél mogelijk is. 

In Nederland heeft Starbucks overigens 92 vestigingen, meest recent opende nog een locatie in Eindhoven