McDonald's en Starbucks stoppen met zakendoen in Rusland

McDonald's en Starbucks stoppen met zakendoen in Rusland

McDonald's sluit zijn 850 restaurants in Rusland uit afschuw over de inval in Oekraïne. Ook Starbucks doet geen zaken meer in Rusland.

Volgens McDonald's topman Chris Kempczinski was het een moeilijk besluit, maar is het onmogelijk het menselijk leed bij de Oekraïners te negeren.

In totaal heeft McDonald's zo'n 62.000 werknemers in het land. Zij zullen worden doorbetaald, belooft McDonald's.

De sluiting van de Russische filialen van McDonald's als reactie op de oorlog in Oekraïne kost de Amerikaanse fastfoodketen naar schatting maandelijks 50 miljoen dollar, omgerekend zo'n 45 miljoen euro. Dat heeft de keten berekend.

'In de ruim dertig jaar dat McDonald's actief is in Rusland, zijn we een belangrijk onderdeel geworden van de 850 gemeenschappen waarin we werken', schrijft de topman in een bericht aan het personeel van de fastfoodketen. 'Maar we kunnen het onnodige lijden in Oekraïne niet negeren.'

Yum Brands, het moederbedrijf van KFC, reageerde op de druk om Rusland te boycotten door niet langer te investeren in uitbreiding in Rusland. Maar het sluiten van lokale fastfoodrestaurants is volgens Yum Brands moeilijk af te dwingen omdat die worden gerund door onafhankelijke franchiseondernemers.

Starbucks stopt ook in Rusland

Ook de Amerikaanse koffieketen Starbucks stopt activiteiten in Rusland. Starbucks gaf eerder aan dat het lastig is franchisezaken in Rusland te sluiten. Wel kondigde de koffieketen aan de opbrengsten uit de licenties die Russische franchiseondernemers het Amerikaanse concern betalen te doneren voor humanitaire hulp in Oekraïne.

De Amerikaanse koffieketen levert geen Starbucks-producten meer aan de 130 Russische franchisezaken van het merk, zoals koffiebonen of bekertjes met het bekende logo.