Horecamakelaars: Steeds meer horeca te koop

Horecamakelaars: Steeds meer horeca te koop

Horecamakelaars constateren dat er meer horeca te koop wordt aangeboden dan voor de coronapandemie. Van paniek op de markt is echter geen sprake. Wel spelen er duidelijk andere motieven om een horecabedrijf te koop te zetten dan voor de komst van het virus.

De vier makelaarskantoren die Misset Horeca sprak, zien nog steeds voldoende animo voor nieuwe exploitanten voor de horeca die te koop staat. 'Dat is een divers publiek, waaronder starters, formules en horecagroepen.'

'Bedrijven die op een of andere manier doen aan schaalvergroting staan wel sterker als koper in deze markt’, constateren Henk Sluiter van Adhoc en Conny Knook van Knook & Verbaas.

'Gekte is er wel vanaf'

Van een afwaardering is volgens de makelaars geen sprake. ‘Maar de gekte is er wel vanaf,’ stelt Dave Oudejans van Duijn Horecamakelaars. ‘Mensen staan niet meer in de rij.’

Knook meent dat kopers en verkopers terugkeren naar ‘realistische prijzen’. ‘Voor corona lagen ze ook wel heel hoog.’

Meer horeca te koop

Conny Knook van Knook en Verbaas spreekt van een plus in het aanbod te koop staande horeca van wel 30 procent. Vergeleken met de periode voor corona. Haar collega's zien een minder sterke stijging.

Dave Oudejans sprak tot twee maand geleden nog van een redelijk stabiele markt. Sindsdien ziet hij een duidelijke plus.

Andere verkoopmotieven

Michael Klaassen noemt met name de afwijkende motivatie van mensen om hun horecabedrijf te koop te zetten opvallend. ‘Voor corona was het omdat mensen geen opvolging hadden en op leeftijd waren. Nu zijn het heel vaak financiële motieven. Mensen maken de corona-balans op, moeten TVL terugbetalen, misschoen ook NOW, de Belastingdienst klopt weer aan. En daar komt het personeelsprobleem nog bij.’

Dave Oudejans van Duijn Horecamakelaars moet erkennen dat een deel van de ondernemers twee jaar de kop in het zand heeft gestoken. ‘Ze maken nu de eindbalans op en daar schrikken sommigen van. Als er dan ook nog forse prijsstijgingen van personeel, inkoop en energie om de hoek komen kijken, komt het rendement echt wel in de knel.’

'Zelf 90 uur werken om gaten te vullen'

Sluiter van Adhoc ziet dat veel van zijn klanten tevergeefs proberen om zelf alle gaten in de roosters te vullen. Maar 80 tot 90 uur per week werken is niet lang vol te houden. Als je dan als ondernemer moet besluiten één of meerdere dagen dicht te gaan wordt de personeelsschaarste snel een economisch motief om te verkopen.’

Ook Oudejans ziet dit soort taferelen in de markt. ‘Ik wil niet zwaarmoedig zijn, maar als je alle factoren die spelen in de branche bij elkaar optelt…’

'Besteding en bezetting horeca goed'

Sluiter stelt dat het aan de voorkant nog heel goed gaat in de horeca. ‘De bestedingen zijn meer dan prima en de bezetting is goed. Maar volgens geluiden die ik op de vastgoedbeurs Provada hoorde, komt er toch echt wel een recessie aan.'

Hij vervolgt: 'Golfbewegingen in de economie hebben we vaker gezien. Ons kantoor bestaat al 45 jaar. En ook in tijden van crises zijn er altijd horecaondernemers die het goed doen. Het is ook nu niet bij iedereen kommer en kwel.’

Conny Knook vertelt dat haar klanten de druk van de coronacrisis nog steeds voelen. 'Soms zijn ze het gewoon zat. De corona, de personeelstekorten, de stijgende prijzen.’ Haar kantoor heeft ongeveer 250 bedrijven in de openbare verkoop. Variërend in omzet van €200.000 tot 2,5 miljoen. 'Soms kunnen we een bedrijf binnen een maand verkopen, soms duurt het een jaar. Dat is van zoveel factoren afhankelijk.’

Projectontwikkelaars horeca te koop

Sluiter beaamt dat. Als voorbeeld geeft hij het café op de hoek in een wijk. ‘Sommige bedrijven krijgen een geheel andere bestemming. Bijvoorbeeld zalencentra die te koop staan. Die gaan bijna allemaal naar projectontwikkelaars.’

Sanering horeca

Sluiter verwacht dat er komende jaren een sanering gaat plaatsvinden. ‘Ik durf wel te stellen dat er momenteel te veel horecabedrijven zijn in Nederland,’ besluit hij.