Steeds meer zaken stappen af van toeslag op plantaardige melk

Steeds meer zaken stappen af van toeslag op plantaardige melk

Onder de ketens die de toeslag op plantaardige melk de afgelopen maanden lieten vallen, zijn grote ketens als Starbucks en Coffeecompany.

In de nieuwste update van een jaarlijkse peiling vond ProVeg acht ketens die plantaardige melk in de koffie aanbieden zonder meerprijs. Vorig jaar waren dit er nog maar drie.

Onder de ketens die de toeslag in de afgelopen maanden lieten vallen, zijn grote ketens als Starbucks en Coffeecompany. ProVeg Nederland is blij dat steeds meer zaken in Nederland de ‘vegan taks’, de toeslag op plantaardige melk, laten vallen.

‘Verschrikkelijk pervers’

De toeslag is al jaren omstreden, omdat deze volgens duurzaamheidsexperts milieubewust gedrag ontmoedigt en niet de echte prijs vertegenwoordigt. Michel Scholte, directeur van de organisatie True Price, noemde het eerder ‘verschrikkelijk pervers’. ProVeg Nederland deed de afgelopen jaren herhaalde oproepen aan Starbucks en andere koffiezaken om de prijzen gelijk te trekken.

Misset Horeca rekende uit dat de gevraagde meerprijs veel hoger is dan de daadwerkelijke extra kosten die koffiezaken maken aan plantaardige melk. Een liter plantaardige melk is volgens Misset ongeveer 70 tot 80 eurocent duurder dan koemelk, maar levert door de meerprijs wel €2,50 extra op. Misset noemt plantaardige melk daarom ‘een mooie margemaker’.

beeld: Studio1voud - Koffie Factsheet 2021
beeld: Studio1voud - Koffie Factsheet 2021

ProVeg vindt het gebruik van plantaardige melk als ‘margemaker’ onverantwoord. Directeur Veerle Vrindts: 'Door een toeslag op plantaardige melk wordt een klimaatvriendelijke keuze afgestraft in plaats van aangemoedigd. Vanuit duurzaamheidsoogpunt is het beter als bedrijven het omkeren: haal je marges binnen op koemelk door die duurder te maken, en verlaag de prijs van de plantaardige. Dat moet prima te doen zijn op een manier die netto geen geld kost of juist inkomsten oplevert.'

Eerlijke prijs, oneerlijke wereld

De CO2-uitstoot van koemelk ligt ruim drie keer hoger dan die van plantaardige melk en het landgebruik bijna tien keer hoger, volgens wetenschappers van de Oxford Universiteit.

Uit het onderzoek van ProVeg Nederland blijkt dat sommige koffieketens tot wel 75 cent extra rekenen voor plantaardige melk ten opzichte van koemelk. Maar daar komt nu dus steeds meer verandering in, ook bij 's lands grootste keten Starbucks.

Vrindts: 'Door op steeds meer Starbucks-locaties de prijs van plantaardige melk gelijk te trekken met die van koemelk, wordt de consument die een duurzame keuze wil maken niet langer gestraft. Bovendien zet Starbucks een belangrijke stap in het behalen van zijn klimaatambities. Wij hopen dat meer koffieketens het voorbeeld van Starbucks en Coffeecompany zullen volgen.'