SLA haalt in 72 uur 1 miljoen op: 'Impact vergroten'

SLA haalt in 72 uur 1 miljoen op: 'Impact vergroten'

SLA heeft in 72 uur meer dan een miljoen euro opgehaald met haar share funding-campagne. Met het groeikapitaal wil de formule van eigenaren Jop de Graaf en Nina Pierson (inter)nationaal groeien. Vanwege de belangstelling is een extra bedrag van een half miljoen beschikbaar gesteld voor mensen die mede-eigenaar willen worden.

Maandag 7 november startte SLA de campagne voor het realiseren van groeikapitaal. Het gaat verder als coöperatie, waardoor consumenten voor een bedrag van minimaal €250 mede-eigenaar konden worden. ‘We gaan in eerste instantie voor een bedrag van €1 miljoen’, liet managing director Hans Bruning weten aan Misset Horeca.

Anderhalf miljoen extra

Dat bedrag is in 72 uur binnengehaald, waardoor besloten is de doelstelling te verhogen naar anderhalf miljoen euro. De campagne loopt via platform Broccoli, dat volgens Bruning ervaring heeft met partijen die groen en duurzaam willen ondernemen.

‘Veel mensen geloven in SLA’

‘We zijn blij verrast door alle animo’, reageert De Graaf. ‘Het laat zien dat heel veel mensen net als wij geloven in SLA. Gezond voor onszelf gaat wat SLA betreft hand in hand met gezond eten voor de wereld. Met SLA willen we onze impact vergroten en het iedereen makkelijk maken daaraan mee te doen.’

Klaar voor snelle groei

Met het groeikapitaal wil de formule de komende jaren investeren in nieuwe franchisevestigingen, het optimaliseren van de centrale keuken en het versterken van het team. ‘Als bedrijf zijn we klaar voor snelle groei’, meldde Bruning eerder. ‘Alle grote trends in de markt wijzen onze richting op. Plantaardig, duurzaam, noem ze maar op.’

‘Voedselsysteem moet veranderen’

Het is volgende SLA tijd voor de volgende stap. Pierson daarover: ‘Als maatschappij staan wij voor enorme uitdagingen. Het huidige voedselsysteem brengt te veel negatieve effecten met zich mee en beïnvloedt de gezondheid van ons als mens en onze planeet. Dit moet veranderen.’

Groeiplannen drieledig

Volgens Bruning zijn de groeiambities drieledig. ‘Allereerst autonome groei, dus toename van het aantal eigen winkels. Tweede pijler is groei van de franchisevestigingen, met als ambitie om ondernemers te helpen met hun financiering. En tot slot zogeheten new business. Ontwikkeling van onze cateringtak en het openen van vestigingen in het buitenland.’

YB

Eerder dit jaar koos ook YB - voorheen bekend als Yoghurt Barn, maar inmiddels een volledig plantaardige formule - voor een coöperatie en - dus - de mogelijkheid om mede-eigenaar te worden.