Mede-eigenaren leveren YB 9 ton op: 'Investeren in mensen en merk'

Mede-eigenaren leveren YB 9 ton op: 'Investeren in mensen en merk'
Yoghurt Barn Rotterdam

In een eerste investeringsronde zijn meer dan 600 mensen mede-eigenaar geworden van YB, voorheen bekend als Yoghurt Barn. Daarmee is in een periode van 3 weken €900.000 opgehaald. 'We gaan met dit bedrag investeren in mensen en merk', aldus eigenaar Wouter Staal.

In mei vertelde Staal aan Misset Horeca dat hij van YB een coöperatie heeft gemaakt en dat mensen voor een bedrag van (minimaal) €250 mede-eigenaar kunnen worden van zijn bedrijf. ‘We hebben nu 4,2 procent van onze aandelen verkocht aan 633 ambassadeurs van ons merk.’

Internationale expansie

De ambitie was om €750.000 groeigeld binnen te halen met het initiatief, maar uiteindelijk is dat negen ton geworden. ‘Financiële middelen die we gaan gebruiken om te investeren in mensen en merk. Ons communicatieteam is compleet en er is een community manager aangesteld die in contact gaat treden met alle nieuwe mede-eigenaren. Daarvoor richten we onder andere een gesloten onlineplatform op. Verder gebruiken we het voor internationale expansie.’

Toffe ideeën

Meer dan 90 procent van de mede-eigenaren zijn consumenten, zo laat Staal weten. ‘Met een mooie diversiteit in pluimage. Een mooi voorbeeld: we hadden een man op leeftijd in één van onze winkels, omdat hij en zijn vrouw een high tea aangeboden hadden gekregen van hun kinderen. Hij las over ons initiatief en heeft €10.000 gestort, omdat hij onze ideeën zo tof vindt.’

Nieuwe vorm van ondernemen

Staal ziet zijn initiatief als een nieuwe vorm van ondernemen. ‘Zeker voor bedrijven die het op een vergelijkbare manier doen als wij. Investeren met emotie en niet met direct winstbejag als doel. Werken met een community maakt het ook veel mooier, want in veel gevallen zijn dergelijke ideeën gebaseerd op een snelle exit-strategie. En voor dat laatste moet je niet bij ons zijn.’

Aandeel YB

Wie een aandeel in YB heeft gekocht, heeft deze voor minimaal twee jaar in zijn of haar bezit. Staal: ‘Daarna kan het worden aangeboden via een interne marktplaats, waarop ook andere ondernemingen vertegenwoordigd zijn. Bijvoorbeeld Oma’s Soep en Neleman. Het is ook mooi om te zien dat al kruisbestuiving optreedt. Mensen die nu hebben geïnvesteerd in ons, maar ook mede-eigenaar zijn van een van de andere bedrijven op het platform.’

Rebranding merk

De tweede investeringsronde is inmiddels gestart. ‘En daarmee hebben we de eerste ton alweer opgehaald’, aldus Staal. ‘Het is de lekkerste manier om iets goeds te doen. We zijn ook bezig met een rebranding van ons merk. We komen van Yoghurt Barn, dat allemaal nog wat gezellig was, en willen naar een YB waarmee we positief activistisch willen zijn.’

Autogrill masterfranchiser

Na dertien YB-winkels in eigen beheer is met het Belgische Autogrill een masterfranchiser gevonden voor een snelle (internationale) uitrol. Voor Staal de ideale partner, omdat hij van deze franchisende partij kan leren én zijn formule veel locaties nodig heeft om impact te kunnen maken.

Plantaardig

Het Nederlands concept is in 2012 opgericht en (inmiddels) volledig plantaardig. Het biedt (frozen) yoghurt, smoothies, taarten en andere snacks aan, en dat met aandacht voor mens, dier en planeet. ‘We hebben jaren gebouwd aan een goed fundament. Onder andere door klimaatpositief en B Corp te worden.’