Ambachtelijk ijsje voor goede doel levert 13.500 euro op

Ambachtelijk ijsje voor goede doel levert 13.500 euro op

De verkoop van Golden Dreams voor het Prinses Máxima Centrum heeft €13.500 opgeleverd. Het ijsje werd speciaal ontwikkeld in opdracht van Vereniging Ambachtelijk IJscentrum voor de viering van de Europese Dag van het Ambachtelijk IJs op vrijdag 24 maart.

‘We hebben met de ijssalons en de partners die zich voor de actie hadden aangemeld, €13.500 opgehaald’, zo laat Mariska van Breenen weten namens Vereniging Ambachtelijk IJscentrum. Ze heeft het over een recordbedrag.

Gold kiwi, mango en limoen

Golden Dreams is een ijsje met gold kiwi, mango en limoen, en is ontwikkeld door Björn Olaf Royd Cocu. Hij is eigenaar van Intelligentia Taste Rooms in Eindhoven en bestuurslid innovatie van de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum.

Prinses Máxima Centrum

De volledige opbrengst van alle op de Europese Dag van het Ambachtelijk IJs verkochte Golden Dreams-ijsjes is geschonken aan het Prinses Máxima Centrum.

‘In totaal waren er 67 verkooppunten’, aldus Van Breenen. ‘Zij hebben zich vooraf aangemeld en kregen de beschikking over een door ons samengestelde perskit. We zien een groeiend aantal deelnemende salons.’

Europese Dag van het Ambachtelijk IJs

De Europese Dag van het Ambachtelijke IJs is bedoeld om ambachtelijk bereid ijs onder de aandacht te brengen. Van Breenen: ‘Vanuit onze vereniging willen we daar een goed doel aan koppelen om zo nog meer aandacht te vragen. Ook en zeker voor het door ons gekozen goede doel.’

Van Breenen vertelt dat veel ondernemers die dag verhalen hebben gehoord van klanten die helaas persoonlijk weten waarom we ons gezamenlijk hebben ingezet voor het Prinses Máxima Centrum. ‘Alleen al daarom kijken wij met een goed gevoel terug op deze dag.’

Golden Dreams

Het hoofddoel van Golden Dreams was een verfrissend en eigentijds ijsje te ontwikkelen, zo vertelde Björn Olay Royd Cocu eerder al aan Misset Horeca.

‘En met een verrassende twist zoals kruiden of citrus. De kiwi is van zichzelf fris van smaak en de mango zorgt voor een mooie ondersteuning in textuur en romigheid, en zorgt voor een betere balans tussen zoet en zuur. Met de verse limoenschil voeg ik extra beleving toe in geur en smaak.’

Afleiding voor kinderen

De opbrengst van de verkoop van het speciale ijsje komt ten goede aan ‘Maximaal Bewegen’ van het Prinses Máxima Centrum. Dit project zorgt ervoor dat patiëntjes in het ziekenhuis kunnen blijven bewegen, waardoor de kans op voorspoedig herstel groeit en de kans op late effecten daalt. Daarnaast is het een positieve afleiding voor de kinderen.

Branchevereniging

Vereniging Ambachtelijk IJscentrum is de branchevereniging en het kwaliteitsmerk voor makers van ambachtelijk ijs. Het is aangesloten bij Stichting Nederlandse IJsbereidingssector en ondersteunt het vakmanschap, de creativiteit en het ambacht van de ijsmakers.

Sinds afgelopen maand staat de vereniging onder voorzitterschap van Edwin van Es, die eigenaar is van De IJssalon van Breda en Bon Appetit in Rijsbergen. In 2014 won hij met laatstgenoemd bedrijf de Cafetaria Top 100.