Nieuwe app waarmee toprestaurants last minute vrije tafels kunnen vullen

Nieuwe app waarmee toprestaurants last minute vrije tafels kunnen vullen

De Belgische start-up Yeat lanceert haar app nu ook in Nederland: restaurants die zijn opgenomen in de selecties van Michelin of Gault&Millau kunnen tafels die last minute zijn vrijgekomen via deze app aanbieden. 'Yeaten moet een werkwoord worden.'

‘Dankzij deze app kunnen restauranthouders tafels snel en eenvoudig vrijgeven, in plaats van tijdrovende wachtlijsten te hanteren, waarbij ze allerlei gasten moeten bellen om iemand te vinden die nog geen andere reservering heeft gemaakt’, aldus de oprichters van Yeat. 

De van oorsprong Belgische app maakt zijn entree in Nederland met maar liefst 50 toprestaurants, waaronder Ciel Blue**, Meliefste* en Pure C. In de lijst van 50 zaken staan al 25 Michelinsterren. Alleen restaurants die zijn opgenomen in Gault&Millau of Michelin komen in aanmerking voor Yeat. 

Aanbetaling 

Restaurateurs geven zelf aan als een tafel beschikbaar is, voor hoeveel personen en voor welke tijd. 

Gebruikers kunnen actief zoeken, maar ook favoriete restaurants selecteren, de app geeft dan een melding als daar een tafel vrij is gekomen. Vervolgens kan de reservering via de app worden afgerond. 

Onder de restaurants die nu al in de lijst staan, ook restaurants die werken met een aanbetaling bij de reservering. Omdat de reservering via Yeat uiteindelijk wordt verwerkt met het reserveringssysteem dat het restaurant gebruikt, wordt de last minute-reserveerder ook gevraagd om een aanbetaling als dat voor dat restaurant gebruikelijk is.

Vooralsnog is Yeat gekoppeld met Formitable en Resengo, mogelijk volgen nog andere reserveringsplatforms. 

Vanuit eigen ervaring  

‘Het idee is ontstaan vanuit onze eigen ervaring’, vertelt Lore Aerts, medeoprichter van Yeat. Lore verzorgt al enkele jaren de optimalisatie van restaurantboekingen bij het Thaise restaurant Boo Raan in Knokke-Heist. 

Aerts en Patrick De Langhe, eigenaar van het restaurant, werden regelmatig geconfronteerd met last minute annuleringen of no-shows. ‘Heel frustrerend’, zegt Patrick. ‘Vooral wanneer je die dag al tientallen mensen telefonisch hebt moeten teleurstellen omdat je volgeboekt bent.’

En Yeat is niet gebonden aan reserveringen voor dezelfde dag. ‘Het is aan de restaurateur hoe lang vooraf de tafel via ons wordt aangeboden', zegt Aerts. ‘In België hebben we een driesterrenrestaurant dat soms tafels al een maand vooraf in de app zet. Een diner bij een driesterrenrestaurant is niet iets wat je op de dag zelf beslist.’ 

De naam ‘Yeat’ is overigens een samentrekking van 'Yes' en 'Eat'.

Kosten 

De kosten voor de restaurateur zijn relatief laag, zegt Aerts. Bij een jaarabonnement betaalt de ondernemer een vaste fee van €25 en daarbovenop €2,5 per couvert dat via Yeat wordt gereserveerd. Bij een maandelijks abonnement zijn die bedragen €30 en €3. ‘In een toprestaurant bedraagt de rekening al snel enkele honderden euro's, dan zijn dit bescheiden bedragen menen wij.’

Bij no show zijn de kosten voor een restaurant hoger. En zelfs wanneer met aanbetaling wordt gewerkt is het aantrekkelijker om een tafel toch bezet te hebben, omdat uit een bezette tafel meer omzet te halen is.

Internationale groei 

Yeast startte in België net na covid en heeft nu, zo'n 1,5 jaar later, 300 restaurants aangesloten. In Nederland start het platform bij de lancering begin juli met 50 restaurants, maar dat moeten er snel meer worden. ‘Binnen een jaar hopen we toch een groot deel van de potentiële restaurants aan te sluiten', zegt Aerts. 

Kijkend naar het criterium – opgenomen in Gault&Millau en/of Michelin – is dat potentieel behoorlijk. Michelin heeft zo'n 500 Nederlandse restaurants, Gault&Millau een kleine 1000. Uiteraard bestaat er overlap tussen beide lijsten. 

‘En we houden niet op na Nederland', zegt Aerts, die een hoge ambitie neerlegt. ‘Nog dit jaar volgen twee andere landen en uiteindelijk willen we wereldwijd actief worden. Yeaten moet een werkwoord worden, net als whatsappen. En uiteindelijk willen we ook de functionaliteit uitbreiden. Als je bijvoorbeeld hebt aangegeven dat je van Aziatisch eten houdt en je gaat op citytrip naar Lissabon, dat de app dan bij aankomst zegt: bij deze Aziatische restaurants in de stad is een tafel vrij.’ 

Het Laatste Tafeltje

In Nederland is met Het Laatste Tafeltje al een vergelijkbaar platform actief. Toch ziet Aerts voor beide prima bestaansrecht. 'Wij richten ons uitsluitend op het topsegment, Het Laatste Tafeltje is breder. Ook is Het Laatste Tafeltje echt voor de dag zelf, bij ons is last minute een wat ruimer begrip.'