Daarbij kregen ze boekingsgegevens, telefoonnummers en adressen in handen. Deze informatie werd misbruikt om gasten op te lichten, meldt De Telegraaf. Het data-lek ontstond saillant genoeg door toedoen van medewerkers van Van der Valk zelf.
Oplichting
Hotelmedewerkers klikten, volgens berichtgeving in De Telegraaf, op een phishinglink - een gekopieerde inlogpagina voor het personeel - waardoor hackers toegang kregen tot persoonlijke gegevens van enkele honderden gasten. Die data werd vervolgens ingezet voor meerdere oplichtingspogingen. De cybercriminelen benaderden gasten en vroegen hen om geld.
Creditcardgegevens
De appjes en e-mails bestonden uit de vraag om boekingen te bevestigen en creditcardgegevens in te vullen. Eén gast zou naar verluidt voor 200 euro het schip zijn ingegaan.
De Telegraaf schrijft dat er volgens Van der Valk gegevens van 302 gasten buitgemaakt. ‘Ik maak me geen illusies dat het bij één gedupeerde blijft’, citeert de krant directeur Mark van der Valk. ‘Ik wil met alle getroffenen in gesprek.’
Uitsluiten
Het probleem zou ‘inmiddels volledig onder controle’ zijn, meldt de hotel- en restaurantketen. Van der Valk zegt uit te sluiten dat er bij andere hotels gevoelige data aan hackers ten prooi gevallen is.