In 2021 besloot Ghafelzadeh samen met zijn moeder Maryam en broer Sina om hun hart te volgen. Op de plek waar Ghafelzadeh eerder manager was bij ’t Fonduetje, openden ze Spicy Lemon: het eerste restaurant van de Kurkumama Groep. Het familiebedrijf groeide en er volgden nog twee restaurants: Choclo en Nude. Binnenkort opent de vierde locatie: Felfeli.
Gastvrijheid en verbinding
Kurkumama draait om gastvrijheid en verbinding. Geïnspireerd door culinaire tradities uit het Midden-Oosten, Latijns-Amerika en Noord-Afrika creëert elk restaurant een unieke mix van smaken. Lokale ingrediënten gaan hand in hand met specerijen zoals saffraan, kurkuma, sumak en gedroogde limoen.
Het resultaat? Gerechten die zowel herkenbaar als vernieuwend zijn. ‘Wat onze gasten het meest waarderen is dat wij een brug vormen tussen culturen’, vertelt Ghafelzadeh. ‘Producten zoals bloemkool of spitskool, typerend voor de Belgische keuken, verrijken we met specerijen zoals saffraan, sumak en kurkuma. Zo ontstaat een vernieuwende, maar ook herkenbare ervaring.’

Terugkerende gasten
De oprichters benadrukken dat ze niet werken voor de snelle lof of enkel goede recensies. Hun doel ligt dieper: gasten die terugkeren. ‘We willen dat mensen zich welkom en gezien voelen, alsof ze thuiskomen. Gastvrijheid betekent voor ons meer doen dan verwacht wordt, zonder er iets voor terug te verwachten’, legt Ghafelzadeh uit.
Wie niet helemaal tevreden was, krijgt persoonlijk opvolging en een uitnodiging om nog eens terug te komen, inclusief een voucher. Zo wordt elke ervaring een leermoment én een uitnodiging tot herhaalbezoek.
Lightspeed is voor ons de centrale hub die onze boekhouding, CRM, F&B-management en vouchermanagement verbindt”
Eén centrale hub
Het succes smaakt naar meer. Kurkumama wil met de groei zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met hun concepten en smaken. Om dat in goede banen te leiden, vertrouwen ze op technologie. ‘Opschalen gaat bij ons niet om standaardiseren, maar om helderheid creëren binnen de organisatie’, licht Ghafelzadeh toe. ‘Lightspeed is voor ons de centrale hub die onze boekhouding, CRM, F&B-management en vouchermanagement verbindt. Die tools zorgen voor overzicht en structuur, zodat onze mensen zich volledig kunnen focussen op de gasten.’
Gebruiksgemak
Dat levert ook tastbare resultaten op. ‘De technologie van Lightspeed spaart ons drie personeelsleden uit: een F&B-manager, financiële administratie en HR.’ Dankzij de intuïtieve werking kan nieuw personeel bovendien razendsnel aan de slag. ‘We geven eigenlijk nooit opleidingen over Lightspeed. Je opent het systeem en je kunt meteen starten. Iedereen kan ermee werken.’
Grip op prestaties
Kurkumama gebruikt duidelijke KPI’s om de prestaties van elke locatie te volgen: customer experience, average spend, productiviteit en F&B-cost. ‘We hebben meerdere vestigingen en ik kan niet overal tegelijk zijn’, zegt Ghafelzadeh. ‘De rapporteringen van Lightspeed geven ons inzicht in hoe een restaurant presteert. Daardoor kunnen we successen herkennen en reproduceren in nieuwe vestigingen.’
Familiale ambitie
Wat begon als een familie-initiatief tijdens een moeilijke coronaperiode, groeide uit tot een succesvolle restaurantgroep met internationale ambities. ‘Onze drijfveer is om Kurkumama te laten uitgroeien tot een kwaliteitslabel, bekend om het bouwen van bruggen tussen culturen’, besluit Ghafelzadeh.
Dit artikel is gesponsord door Lightspeed.








