Nationaal Bieronderzoek 2025: alcoholvrij speciaalbier in de lift

Nationaal Bieronderzoek 2025: alcoholvrij speciaalbier in de lift

Nederlandse bierdrinkers kiezen de laatste jaren steeds vaker voor alcoholvrij speciaalbier.

Vooral de verbeterde smaak en het grotere aanbod van alcoholvrij bier wordt gewaardeerd. Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2025, uitgevoerd door Ruigrok onderzoek & advies in opdracht van de Nederlandse Brouwers, de brancheorganisatie van bierbrouwers in Nederland.

Alcoholvrij

Tweederde van de consumenten ziet alcoholvrij bier als vervanger van bier met alcohol. Verder blijkt dat 41 procent van de bierdrinkers hun aankopen wel eens in buurlanden doet vanwege de lagere prijzen over de grens.

Bier is nog steeds een populair product: 42 procent van 18 jaar en ouder drinkt regelmatig een glas bier. Pilsener is daarbij nog altijd met afstand het populairst, gevolgd door alcoholvrij en speciaalbier.

Gezelligheid

Voorts blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek dat mensen bier associëren met samenzijn en gezelligheid. De meeste bierdrinkers drinken hun (alcoholvrije) biertje meestal thuis (71%) of bij vrienden of familie thuis (48%). Daarna volgen restaurants (39%), feestjes/sociale bijeenkomsten (38%) en in cafés, bars of kroegen (33%).

Uit het onderzoek komen ook voorkeuren naar voren wanneer graag bier wordt gedronken. Dit is met name tijdens warme zomerdagen (59%), maar ook bij informele bijeenkomsten met vrienden of familie (45%). Bier wordt dan ook vooral geassocieerd met gezelligheid (44%); gezelligheid is ook een reden waarom veel Nederlanders naar de kroeg of het café gaan (46%).

Alternatief

Alcoholvrij bier wordt gezien als een goed alternatief voor bier met alcohol: bijvoorbeeld wanneer men moet rijden, even geen of minder alcohol wil drinken of gewoon omdat het lekker is.

Tweederde van de alcoholvrije bierdrinkers drinkt dit vaak ter vervanging van alcoholhoudend bier; ongeveer de helft van alle consumenten ziet alcoholvrij bier als alternatief voor bier met alcohol. De consumptie van alcoholvrij speciaalbier groeit al enkele jaren.

Keuze is reuze

Daarnaast vinden Nederlanders dat bier een breed assortiment heeft om uit te kiezen (32%); breder dan bijvoorbeeld andere alcoholische dranken. Er wordt ook steeds meer speciaalbier gedronken: waar twee jaar geleden slechts een op de drie bierdrinkers wel eens speciaalbier dronk, is dat nu 42 procent. Zo worden witbier en weizen steeds populairder.

Schade verhogen van accijnzen is groter dan opbrengst”
— Fred Teeven

Tevens blijkt dat 41 procent van de Nederlandse bierdrinkers weleens bier in buurlanden koopt, vooral vanwege lagere prijzen. Fred Teeven, voorzitter van de Nederlandse Brouwers wijst op de maatschappelijke impact van deze trend: ‘Wanneer supermarkten, slijterijen, restaurants, hotel en cafés hun deuren sluiten omdat hun klanten over de grens gaan, heeft dat grote gevolgen voor de leefbaarheid in dorpen.’

Schade

Teeven vervolgt: ‘Wij hopen dat het nieuwe kabinet zich gaat realiseren dat de schade van het verder verhogen van accijnzen en BTW vele malen groter is dan de extra opbrengst die dit moet opleveren. De cijfers en bieronderzoek bewijzen dit.’

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.