Travelecademy wint LOF-prijs 2005

Travelecademy ontving gisteren de LOF-prijs 2005 in Amsterdam, tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de Groep Uitgevers voor Vak en Wetenschap van het NUV. Het online platform van Reed Business Information waarop educatie in de vorm van e-learning centraal staat, won daarmee een bedrag van 10.000 euro.

Juryvoorzitter Leon de Wolff las het volgende juryrapport voor: 'Onder de ingezonden titels is één titel exemplarisch voor de huidige ontwikkeling. De makers zijn virtueel gaan werken in de bedrijven waar hun doelgroep haar boterham verdient en zij ontdekken een aantal problemen waar de branche waar zij zich op richten, zich voor ziet geplaatst.
De makers ontwikkelden geen blad, of e-mail nieuwsbrief, zelfs geen gewone website, maar brachten een product op de markt dat in deze vorm nog niet eerder was bedacht.
Tijdens beraadslagingen van de jury werd naar voren gebracht dat dit nieuwe initiatief moest worden gezien als een symbool van de vernieuwing waarin ons vak zich bevindt. Het scoorde hoog op de drie criteria van kwaliteit en zou daarom de LOF-prijs moeten krijgen. 'Gaat dat niet wat ver?', zeiden twee juryleden. 'Het product heeft zich nog niet echt bewezen en is toch wel beperkt van opzet. Dat mag je niet vergelijken met een volwaardig vakblad.'
Er volgde een verhelderend debat. Eensgezind kwam de jury tot het oordeel dat wat hier werd gepresenteerd een breuk is met het traditionele uitgeven. De doelgroep wordt in een verloren kwartiertje bijgepraat. Niet met moeilijke verhalen, zelfs niet met print, maar ook met beelden die veel meer zeggen over een bestemming en bovendien goed aansluiten bij de voorkeur van de doelgroep.Er is een website ontwikkeld waar de doelgroep het antwoord kan vinden op de vraag hoe een nieuwe bestemming eruitziet en wat er valt te doen. In tekst, beeld en geluid.Een multimediale cursus via het net, inclusief afsluitende test, ingebed in een website die zich nu al ontwikkelt tot de portal voor de reiswereld. En dus gaat de LOF-prijs voor vakinformatie 2005 naar Travelecademy.'

De jury bestond naast Leon de Wolff uit Ewald Smits (Uitgever RBI MKB), Koos Staal (Grafisch ontwerper), Caf van Kempen (Bedrijfsadviseur), Flip Vuijsje (Hoofdredacteur Arts & Auto), Claudia Zuidema (Directeur-uitgever Kluwer) en Nineke van Dalen (Secretaris NUV).

De andere vier genomineerde producten waren:
- Binnenlands Bestuur (Kluwer)
- Emerce (VNU Business Publication)
- Management Support (Kluwer)
- Tijdschrift voor Marketing (Kluwer Business Media)

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.