Als ergens in Nederland de toon wordtgezet voor de cafetaria van detoekomst, dan is het aan het winkelpleinKort Ambacht in Zwijndrecht.Richard en Marriëlle Groeneweg rakenmet hun dit jaar verbouwde, moderneen trendy cafetaria bij jong en oud dejuiste snaar.
Het bedrijf staat voor vers, gezond, fris, lekker, jong, gastvrij, enthousiast, oprecht. De ondernemer Groeneweg is open, intelligent, zeer gastgerecht en bovendien bijzonder sympathiek. Zijn medewerkers zijn stuk voor stuk uit hetzelfde hout gesneden.
Groeneweg (27) is een trotse ondernemer. De zaak is zijn alles, alles voor de zaak. Richard Groeneweg geeft zichzelf een netto maandsalaris van - schrik niet- krap €900,-. Hij spaart voor later, betaalt de bank af en investeert terug in het bedrijf.
Er is nog iets: Groeneweg is een ondernemer met een visie die verder reikt dan de eigen boekhouding. In een tijd waarin de slager, de bakker en de groenteman uit het straatbeeld verdwijnt, wordt de sociale functie van de cafetaria steeds waardevoller, vindt hij. 'De cafetaria als middelpunt van de buurt. Eenplek waar mensen niet alleen consumeren, maar elkaar ontmoeten.'
Perfecte mix
Verhage Kort Ambacht is een kleurrijke mix van dorpse huiselijkhied, fastfood en fast casual dining, én slimme marketing. Sterke punten: verse koffie, verse jus (een enorme bak met sinaasappelen naast de counter), aparte bank voor afhalen, kinderhoek en een uitnodigend terras. De leestafel in het midden nodigt uit voor een kop koffie en een stokbroodje.
Shoppende moeders met kinderen, ouderen, scholieren, iedereen voelt zich thuis in Kort Ambacht. Ook buiten Zwijndrecht. Een foleractie (90.000 stuks) heeft een gemiddelde score van 18 procent. Met de cijfers van Groeneweg zit het wel snor. Het bedrijf dat een paar jaar gleden nog in een flinke dip zat, kent nu een stijgende lijn. Dit jaar groeit de omzet met 20 procent tot €450.000,- De ondernemer dankt dit vooral aan de verbouwing en de nieuwe koers die het bedrijf is ingeslagen.
Over die verbouwing zijn we vol lof, maar als we toch iets moeten noemen dat tegenviel: het toilet. Ziet er keurig uit, het is fris en schoon, maar een tikkeltje aan de kleine kant.
Gouden locatie
Het is niet voor het eerst dat Verhage Kort Ambacht de hoofdprijs in de wacht sleept. In 1994 werd het bedrijf Cafetaria van het Jaar. Toen was Tom Bijl, tegenwoordig directuer bij Verhage Franchise, eigenaar. Van hem leerde Richard Groeneweg het vak. Groeneweg, op zijn beurt, stak z'n eigen familie aan met het Verhage-virus. Zijn vader staat op plaats 27 in de Top-100 met Verhage Walburg (ook in Zwijndrecht), broer Pascal runt een Verhage-vestiging in Rotterdam.
Meer Top-100 nieuws:
»Plaza De Pitstop op twee
»Chinese ondernemer behaalt derde plaats
»Snackkoeriers beste honderd: de lijst
»Hygiëne Award voor Snackbar Knoors
»Gastvriendelijkheids Award gaat naar Hoogvliet
»Marketing Award naar Angela Rikken