‘Ik liep op mijn vijfde al rond in de zaak’, vertelt hij, ‘en vanaf mijn studietijd heb ik altijd meegedraaid. Daarna heb ik mijn vleugels uitgeslagen in andere bedrijven om vervolgens terug te keren in het familiebedrijf, om samen met mijn ouders en zus een nieuwe zaak op te starten: Marron.’
De keuken van Marron is Frans georiënteerd met een moderne twist. ‘We combineren klassiekers zoals schnitzel en kipsaté met luxere, oosters geïnspireerde gerechten. Daarbij besteden we veel aandacht aan de details. Veel wordt zelf gemaakt en we kiezen uitsluitend voor écht goede producten.’ Een gerecht waar Schonewille bijzonder trots op is, is de tuna tataki. ‘De verschillende structuren – schuim van wasabi, mooi dichtgeschroeide tonijn – vormen samen een smaakvol plaatje op het bord.’
Verwachtingen overtreffen
Grandcafé marron is een echt familiebedrijf. ‘We hebben ieder ons eigen vakgebied. Mijn zus bijvoorbeeld, werkt meer achter de schermen als office manager, administratief, HR en financieel. Dat doet ze super goed en ze is ook echt onmisbaar. Maar die voorkant, het echte contact met onze gasten, dat is meer mijn ding, samen met mijn vriendin -zij is hét gezicht van Marron. Dat voel je of dat voel je niet.’

Vooral de gastvrijheid van de horeca spreekt hem enorm aan. ‘Het blijven overtreffen van de verwachtingen van de gasten.’ En de gezelligheid, de sfeer. ‘Wanneer ik op een zaterdagavond door de zaak loop en ik hoor die reuring, dat geklingel van bestek tegen het bord… daar doe je het voor.’
In het hooghouden van de kwaliteit en de gastvrijheid speelt het team een onmisbare rol, benadrukt Schonewille. ‘Het overtreffen van de verwachtingen lukt alleen met een team dat écht snapt waar het om draait. We geven medewerkers daarom veel ruimte voor eigen inbreng. Dat motiveert, en zo groeit het gevoel van eigenaarschap. Wat wij iedere avond neerzetten is dan ook echt team effort.’
Pannacotta van witte asperges
De chefs in de keuken bijvoorbeeld, ontwikkelen met veel passie en enthousiasme nieuwe gerechten. ‘Ons nieuwste paradepaardje op de kaart is het seizoensgerecht met witte asperges, vertelt hij. ‘We maken hier een pannacotta van, met daarbij gepekelde zalm, groene asperges en zeevenkel.’
Al sinds de start werken we met Debic, omdat het gewoon een goed, stabiel en vertrouwd product is”
Voor de pannacotta gebruikt de keuken Debic Kookroom 20% Original. ‘Al sinds de start werken we met Debic, omdat het gewoon een goed, stabiel en vertrouwd product is. Voller van smaak en met een structuur die overeind blijft in het gerecht. Room is weliswaar een onderdeel, maar het versterkt het gerecht als geheel.’
Romig mondgevoel
Ook niet geheel onbelangrijk is het gebruiksgemak, vertelt Schonewille eerlijk. ‘De verpakking is handig en dat helpt tijdens de piek in de keuken.’ De schiftvrije bereiding en fluweelzachte textuur worden door zijn chefs eveneens genoemd als een pre. ‘Debic zorgt voor een heerlijk romig, filmend mondgevoel.’

De samenwerking met Debic ziet hij als inspirerend. ‘Accountmanager René Leever komt regelmatig langs, deelt trends en ideeën. Dat vertalen wij weer naar ons eigen “sausje”. Die creativiteit is belangrijk om te kunnen blijven vernieuwen.”
Perfectie is voor de horecaondernemer dan ook geen eindpunt, maar een voortdurende reis. ‘Het betekent voldoening halen uit wat je doet, aandacht hebben voor elk detail. Dat doe ik door goed samen te werken met goede leveranciers én mijn team. We zijn jong, gemotiveerd en houden elkaar scherp. Zo blijven we streven naar beter.’
Dit artikel is gesponsord door Debic.