Gesponsord

'Haal meer waarde uit minder producten'

'Haal meer waarde uit minder producten'

In een markt waarin marges onder druk staan en personeel schaars is, zoeken horecaprofessionals naar slimme manieren om hun keuken efficiënter én winstgevender te maken. Slim inkopen is daarbij essentieel.

Bedrijven die hun assortiment versimpelen, behalen vaak een betere marge en minder verspilling. Het werken met een beperkt aantal multifunctionele producten creëert rust in de keuken, grip op voorraad en constante kwaliteit. Dat resulteert in lagere kosten, hogere omloopsnelheid en een flexibel, toekomstbestendig menu.

'Eén product dat je in meerdere toepassingen kunt gebruiken, helpt verspilling verminderen, bespaart tijd en verbetert de marge', legt Luuk Brans uit, salesmanager bij Frio Food. ‘Zonder concessies aan smaak of beleving.’

Slimmer inkopen, slimmer koken

Een uitgebreid menu vraagt vaak om een volle koelcel en een complexe inkoop. Dat leidt vaak tot hogere kosten, derving en minder overzicht. Steeds meer horecaondernemers stappen daarom over op multifunctionele producten die in uiteenlopende gerechten passen.

‘Een goed voorbeeld zijn de kipproducten van Tyson’, zegt Brans. ‘Ondernemers kunnen deze op slimme manieren inzetten en met slechts enkele producten meerdere gerechten maken, van borrelhap tot hoofdgerecht.’

Een van de mogelijkheden met de mini-kipfilets van Tyson.
Een van de mogelijkheden met de mini-kipfilets van Tyson.

Eén product, talloze toepassingen

Brandmanager Laura Strijbos geeft als voorbeeld de Southern Fried Crispy Chicken Mini Filet 53 g van Tyson: ‘Deze malse mini-filets met Southern-Fried kruiden en crunchy bite zijn breed inzetbaar. Ze vormen een neutrale, krokante basis waarop je makkelijk seizoens- of regiogebonden invloeden kunt toepassen.’

‘Twee mini-filets op een broodje vormen bijvoorbeeld samen een volwaardige burger, maar in stukjes gesneden is dit product ideaal voor wraps, salades of bowls’, benoemt Strijbos de mogelijkheden. ‘Met een passende saus wordt dezelfde filet een borrelhap of kindvriendelijke snack. Zelfs een Aziatisch gerecht, zoals een crispy kip katsu, is zo gemaakt. Met minimale aanpassingen creëer je telkens een nieuwe beleving.’

Voordelen voor horecaondernemers

Dat biedt voordelen voor horecaondernemers, vult Brans aan. ‘Dankzij deze veelzijdigheid kun je met een kleinere voorraad toch een breed menu aanbieden. Dat betekent minder derving, minder opslagruimte, meer overzicht én een hogere omzet per product.’

Een andere optie is om met kleine toevoegingen de waarde van een gerecht te verhogen. ‘Eén basisproduct kan zo meerdere eetmomenten, prijsklassen en doelgroepen bedienen, dat betekent pure efficiëntie, terwijl de marge stijgt’, aldus Brans. ‘Met deze mini-kipfilets maak je bijvoorbeeld een snelle lunchklassieker met frisse saus, een luxe dinerburger met pittige toppings of een snackvariant op de borrelkaart. Zo biedt één ingrediënt verschillende belevingen en kun je met één product meerdere prijspunten bedienen.’

Chef aan het woord

Andrew Brown, Senior Development Chef bij Tyson Foods.
Andrew Brown, Senior Development Chef bij Tyson Foods.

Andrew Brown, Senior Development Chef bij Tyson Foods, verdiept zich in het steeds veranderende marktlandschap om culinaire trends en consumentenvraag voor te blijven. Door samen te werken met zijn culinaire netwerk van leveranciers en collega’s verzamelt hij een schat aan diverse inzichten en inspiratie. Brown licht toe: ‘In de snelle voedingswereld van vandaag moeten menu’s meer bieden dan alleen een heerlijke smaak: ze moeten veelzijdig en creatief zijn en een vleugje spanning bieden. Onze gecoate kipproducten zijn ontworpen om chef-koks te inspireren en gasten te verrassen, met een perfecte balans tussen knapperigheid, smaak en kwaliteit.’

Kip - vooral crispy, spicy en snackable - blijft populair in de horeca. ‘Door simpel te variëren met sauzen of toppings wissel je snel van smaak’, benadrukt Strijbos nog maar eens. ‘Serveer dezelfde mini-filet bijvoorbeeld ’s middags als Hot Honey Bite en ‘s avonds als Smokey BBQ Mini. Zo speel je in op trends zonder extra complexiteit.’

De praktijk laat zien dat bedrijven die hun productassortiment vereenvoudigen, vaak een betere marge realiseren en minder verspillen. Door te werken met een beperkt aantal goed doordachte producten (die meerdere functies in het menu vervullen) creëer je rust in de keuken, grip op voorraad en een constante kwaliteit op het bord. ‘En dat betaalt zich uit in lagere kosten, een hogere omloopsnelheid en een flexibel, toekomstbestendig menu’, besluiten Strijbos en Brans eensgezind.

Dit artikel is gesponsord door Frio Food.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.