‘We laten echt álles zien waar we de afgelopen tijd aan hebben gewerkt’, vertelt Niels enthousiast. ‘De nieuwste apparatuur, slimme innovaties en uiteraard heel veel koffie. Onze grote stand biedt genoeg ruimte om alles goed te laten zien én te proeven.’
De nieuwste koffietechniek

Mocca d’Or staat bekend om haar vakmanschap in koffie en haar scherpe blik op ontwikkelingen in de markt. Dat zie je ook terug op de Horecava, waar vooral de apparatuur veel aandacht krijgt. ‘Onlangs ben ik op The Host in Milaan geweest, waar de nieuwste innovaties in koffiemachines werden gepresenteerd’, vertelt Niels. ‘Daar zag ik hoe technologie barista’s steeds beter ondersteunt. We werken het hele jaar samen met vooruitstrevende merken als Nuova Simonelli en Victoria Arduino, en die nemen we allemaal mee naar Amsterdam: machines, nieuwe typen koffiemolens, machines met geïntegreerde melkopschuimers… alles wat de workflow van de barista en de medewerkers slimmer en makkelijker maakt.’
Consistentie, óók bij topdrukte
Volgens Niels zit de grootste winst hem dan ook niet alleen in smaak of uitstraling, maar vooral in hoe techniek medewerkers ondersteunt: ‘Innovaties zorgen ervoor dat barista’s minder foutgevoelig hoeven te werken. Apparatuur wordt stabieler, sneller, consistenter. Dat betekent betere koffie, zelfs als het druk is of wanneer er vaker gewisseld wordt in medewerkers.’ Bezoekers kunnen alle modellen zelf testen, vertelt hij. ‘Ik geef live demonstraties. Dan voelen ondernemers meteen het verschil in doorlooptijd, gebruiksgemak en smaak. Dat werkt zoveel beter dan er alleen over praten.’
Plantaardige drinks als standaard

Die consistente techniek is bijvoorbeeld belangrijk bij gebruik van de steeds populairdere plantaardige drinks. Judith: ‘Welke melk of plantaardige drink je ook gebruikt – havermelk, soja, kokos of een andere soort – de nieuwste machines helpen de medewerkers om iedere cappuccino of latte perfect te zetten, met de juiste schuimstructuur en temperatuur. Op de Horecava laten we zien hoe je met de juiste instellingen en apparatuur de melk altijd perfect krijgt, ongeacht de variant.’
Sponsor van de baristawedstrijd
Mocca d’Or is al jaren partner van de Nederlandse koffiewedstrijden op de Horecava en sponsort zowel machines als molens. Judith vertelt hoe het is om jurylid te zijn. ‘Iedere barista maakt twaalf drankjes: vier espresso’s, vier melkdranken en vier signature drinks, een koffiecocktail zonder alcohol. We kijken naar creativiteit, presentatie, het verhaal áchter de creatie, en bovenal: proef je de koffie écht? De connectie die een vakprofessional heeft met koffie moet tot leven komen. Dat is altijd geweldig om te zien.’
Trainingsruimte vol inspiratie – januari is hét moment
Mocca d’Or levert niet alleen goede koffie en apparatuur waarmee horecaondernemers het onderscheid kunnen maken, de koffiebranderij fungeert ook als kennispartner. Niels: ‘We denken het hele jaar mee met onze klanten en bieden trainingen om de barista skills actueel te houden.’ Wie niet genoeg bijleert op de Horecava, kan dan ook later aansluiten in de trainingsruimte van Mocca d’Or in Zwolle, benadrukt hij. ‘Hier geven we baristatrainingen, workshops in molengebruik, latte art, onderhoud, et cetera. Ook hier gebruiken we de nieuwste apparatuur en accessoires, zodat onze klanten altijd bijleren.’
We denken het hele jaar mee met onze klanten en bieden trainingen om de barista-skills actueel te houden”
Januari is bovendien een perfecte maand om hiermee te starten of kennis op te frissen. ‘Na de feestdagen is het vaak wat rustiger. We noemen januari niet voor niets een “dode maand”. Dit maakt het juíst een geschikt moment om je team te trainen, gewoontes te doorbreken en kritisch te kijken naar machineonderhoud. We evalueren samen met ondernemers: hoe ging het afgelopen jaar? Waar lopen medewerkers tegenaan? Is apparatuur toe aan vervanging? Zo beginnen ze sterk aan het nieuwe seizoen.’
Verrassende blends
Tijdens die trainingen kun je gerust vragen om een andere koffieblend te proberen: ‘zoals onze kerstblend’, reageert Judith. ‘Die bestaat uit twee componenten en heeft een kruidig, warm smaakprofiel.’ Zonder het geheim van de smid te verklappen, kan ze vertellen welke tonen erin zitten: ‘pure chocolade, hazelnoot, marmelade en een vleugje honing. Het is een volle, zoetige blend waarmee je echt een verrassingseffect kunt creëren.’
Voor elke horecazaak een passende koffieservice
Of je nu een bescheiden lunchroom hebt, een coffee-to-go locatie runt of een high-end restaurant leidt: Mocca d’Or denkt mee over elke stap in koffiebeleving. ‘En die goede koffieservice begint met een passende machine én een goede molen’, benadrukt Niels. ‘We adviseren altijd wat het beste past bij het volume en de stijl van een zaak. Tijdens de Horecava kun je dat allemaal live ervaren. Van instap- en doorgroeimodellen tot de absolute topmachines van de merken Nuova Simonelli en Victoria Arduino. Ook vind je er complete en slimme volautomaten van Egro. Alles staat klaar om te testen.’
Diverse koffieconcepten
Naast het hoofdmerk vertegenwoordigt Mocca d’Or ook diverse andere koffieconcepten, elk met een eigen impactverhaal en passend bij een specifieke stijl of doelgroep:
- Santas Koffie
Geleverd in retourblikken en volledig zero-waste. Een circulair concept voor ondernemers die duurzaamheid zichtbaar willen uitdragen. - EARTH Coffee
Dit merk doneert de volledige nettowinst aan projecten voor schoon drinkwater. Een krachtige keuze voor zaken die koffie willen koppelen aan sociale impact. - Café del Mar
Draagt direct bij aan betere leefomstandigheden voor koffieboeren via Stichting Solidaridad. Ideaal voor horecazaken die willen laten zien waar hun koffie écht vandaan komt. - Mocca d’Or
Biedt een breed palet aan smaken en blends, geschikt voor uiteenlopende horecaconcepten en doelgroepen. Van fairtrade tot biologisch: voor elke stijl is er een passende koffie.
Tijdens de beurs laten de barista’s je niet alleen proeven, maar vertellen ze ook het verhaal achter elke smaak en het concept erachter.
Dit artikel is gesponsord door Mocca d'Or.















