Gesponsord

Zomerse inspiratie van Mocca d'Or: verras je gasten met lekkere koffie en thee specials

Zomerse inspiratie van Mocca d'Or: verras je gasten met lekkere koffie en thee specials
Niels te Vaanhold, topbarista en Q-grader bij Mocca d’Or: Gasten willen verrast worden, zeker als ze iets nieuws kunnen proeven dat ze thuis niet zo snel maken.'

De warme zomermaanden bieden volop kansen om je drankenkaart te verrijken en gasten het ultieme vakantiegevoel te geven met lekkere koffie- en theespecials. Slimme recepturen, goede presentatie en oog voor kwaliteit maken deze zomer hét verschil. Koffiespecialist Mocca d'Or helpt je op weg met inspirerende recepten, seizoensblends en trainingen die jouw team klaarstomen voor een succesvol terrasseizoen.

Met een beetje creativiteit kun je je kaart een waardevolle zomerse upgrade geven, vertelt Niels te Vaanhold, topbarista en Q-grader* bij Mocca d’Or – koffiebrander voor horeca, bedrijven en speciaalzaken.

Een upgrade die volgens Te Vaanhold weinig extra werk kost, maar des te meer oplevert. 'Gasten willen verrast worden, zeker als ze iets nieuws kunnen proeven dat ze thuis niet zo snel maken. Dat bied je ze bijvoorbeeld met een verfrissende citrus cold brew of een espresso tonic met een schijfje limoen. Deze kleine, verrassende twists zorgen voor extra beleving, trekken de aandacht op social media én verhogen de besteding per gast.’

Cold brew: langzaam getrokken koffie, ijskoud geserveerd.
Cold brew: langzaam getrokken koffie, ijskoud geserveerd.

Succes met cold brews en koffiecocktails

Met koffiespecials, zoals cold brews en ijskoffies, zit je altijd goed, weet Niels. ‘En een ijskoffie is ook nog eens relatief eenvoudig te bereiden. Voeg ijs, melk en een smaakvolle siroop toe aan je espresso en je hebt direct een verfrissende zomerse hit op de kaart. Wil je liever iets in grotere volumes vooraf bereiden, ga dan voor een cold brew, die maak je de dag ervoor en zet je weg tot gebruik.’

Een bitterzoete koffiecocktail met Campari is ideaal voor de vernieuwde zomerkaart.
Een bitterzoete koffiecocktail met Campari is ideaal voor de vernieuwde zomerkaart.

Iced Matcha latte

‘En wil je het wat spannender maken?’, vult Q-grader en kwaliteitsspecialist Judith Konsten aan, ‘denk dan aan de wat meer bijzondere koffiecocktails. Een iced matcha latte met een frisse siroop van aardbei, mango of blauwe bes, of een bitterzoete Campari Spritz. De inspiratie hiervoor vind je in ons zomerse receptenboekje. En wil je een stapje verder gaan, ontwikkel dan je eigen unieke huiscocktail. Serveer de drankjes in een mooi glas met een gekleurd rietje of garnering, en het plaatje is compleet.’

Want ook dat plaatje is belangrijk, vervolgt ze. ‘Door je zomerse specials aantrekkelijk te presenteren, creëer je niet alleen meer bestellingen, maar ook meer zichtbaarheid. Helemaal als je aantrekkelijke foto’s maakt en deze toevoegt aan de menukaart en actief deelt op de socials. Met name de jongere generaties zijn heel gevoelig voor trends; zien drinken doet drinken. En de trend van alcoholvrij zie je overal steeds meer terug. Zomerse koffie- en theecocktails passen daar perfect bij.’

Q-grader en kwaliteitsspecialist Judith Konsten: 'Genereer meer omzet met verfrissende variaties.'
Q-grader en kwaliteitsspecialist Judith Konsten: 'Genereer meer omzet met verfrissende variaties.'

Mocca d'Or ondersteunt daar actief bij, bijvoorbeeld met professionele fotografie, recepturen en promotiemateriaal. Tijdens campagnetijd kun je bovendien eenvoudig voorbeeld-socialmediaposts downloaden. Dat scheelt tijd én maakt het makkelijk om snel zichtbaar te zijn.

IJsthee met een twist: jouw eigen recept

Niet alleen koffie, ook thee biedt namelijk verrassende mogelijkheden voor een koude drank, legt Judith uit. ‘Met thee, vers fruit en een beetje siroop of honing stel je eenvoudig je eigen recept samen. Het is leuk om te maken, smaakt lekker fris, en het valt op.’ Een slimme tip: vul de watertap of karaffen op tafel met een huisgemaakte iced tea. ‘Zodat je gasten het kunnen proeven en uiteindelijk natuurlijk bestellen!’

Veel mensen starten hun dag met een espresso of cappuccino, ook als het buiten 25 graden is”

De reguliere kop koffie blijft in de zomer eveneens belangrijk, benadrukt Niels. ‘Veel mensen starten hun dag met een espresso of cappuccino, ook als het buiten 25 graden is. En na een mooie fietstocht is het ook nog steeds heerlijk om neer te ploffen op het terras met een goede kop koffie.’ Blijf daarom aandacht houden voor de (zet)kwaliteit, adviseert hij, ‘en laat deze niet verslappen.’

Mocca d’Or adviseert horecaondernemers om juist in deze periode nog even de puntjes op de i te zetten. ‘Volg een baristatraining voor het hoogseizoen begint. Fris je kennis op, train je team, en begin vol zomerse inspiratie aan de zomer.’

In de zomer worden er bovendien vaak veel tijdelijke of nieuwe medewerkers ingezet. ‘Maak daarom één of twee mensen verantwoordelijk voor het afstellen en schoonmaken van de koffiemachine’, adviseert Niels. ‘Zo borg je continuïteit en voorkom je koffiefouten. Een goed afgestelde machine vormt de basis voor je kwaliteit. Train mensen hier daarom op, dat kan al in een dag en deze investering betaalt zich dubbel en dwars terug.’

*Een Q-grader is een gecertificeerd koffieproever die volgens internationale standaarden de kwaliteit van koffie beoordeelt op onder meer geur, smaak, zuurgraad en body/mondgevoel.

Dit artikel is gesponsord door Mocca d'Or.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.