Gesponsord

Hoe loopt jouw koffie? Doe de koffiemeting

Hoe loopt jouw koffie? Doe de koffiemeting
Niels te Vaanhold en Judith Konsten, topbarista's en Q-graders bij Mocca d'Or.

Koffie is vaak het eerste en laatste wat jouw gasten proeven. Zorg er daarom voor dat juist dát kopje hen laat terugkomen. Met de campagne 'Hoe loopt jouw koffie?' helpt Mocca d'Or horecaondernemers alles uit hun koffieservice te halen.

‘Wat we vaak zien, is dat iedereen binnen een team “het een beetje doet” als het gaat om koffiezetten’, vertelt Niels te Vaanhold, topbarista en Q-grader* bij Mocca d’Or. ‘Maar daarmee verlies je al snel de constante kwaliteit. Zeker in de drukke zomermaanden, als er veel wisseling is in personeel, loont het om vaste mensen aan te wijzen die verantwoordelijk zijn voor de koffie én het onderhoud van de machine en molen.’

Kwaliteit vraagt aandacht

Een goede kop koffie is het resultaat van talloze kleine factoren: de maling, de doorlooptijd, de druk, de hoeveelheid water en de temperatuur. ‘Wanneer medewerkers allemaal nét een andere manier hanteren, merk je dat direct terug in de smaak. Door een koffiemeting te doen en de machine te finetunen, breng je de kwaliteit terug naar een constant en hoog niveau. Het niveau waarbij gasten sneller nog een tweede kopje bestellen.’

Wanneer medewerkers allemaal nét een andere zetmethode hanteren, merk je dat direct terug in de smaak”

Slimmer, beter en efficiënter

Soms gaat het om kleine aanpassingen, zoals het finetunen van instellingen en handelingen, vertelt Niels. ‘Maar het is ook goed om jezelf de vraag te stellen: waar kan het beter, slimmer of winstgevender? Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat een nieuwe machine of een ander koffieconcept (Mocca d’Or biedt verschillende merken en concepten die je kunt afstemmen op jouw zaak, red.) het verschil maakt. Machines die sneller en consistenter werken zorgen niet alleen voor een constante kwaliteit, maar ook voor minder werkdruk voor medewerkers.’

‘De nieuwste koffiemachines spoelen bijvoorbeeld automatisch tussen zetbeurten door’, noemt hij als voorbeeld, ‘zodat de smaak zuiver blijft. Dat scheelt schoonmaaktijd en voorkomt smaakafwijkingen. Slimme tools als de PUQPress helpen de koffie perfect aan te drukken, zodat de smaak altijd in balans blijft. Een ergonomisch ontworpen machine vermindert bovendien de fysieke belasting voor barista’s. Niet geheel onbelangrijk als je bedenkt dat er bij een gemiddelde zaak al gauw 500 tot 800 kopjes per dag gezet worden.’

'Slimme tools als de PUQPress helpen de koffie perfect aan te drukken, zodat de smaak altijd in balans blijft.'
'Slimme tools als de PUQPress helpen de koffie perfect aan te drukken, zodat de smaak altijd in balans blijft.'

Duurzaamheid als extra winst

Snelheid en gebruiksgemak zijn belangrijk, maar ook duurzaamheid speelt steeds vaker een doorslaggevende rol bij de keuze voor apparatuur, weet Niels. ‘Nieuwe machines verbruiken tot wel dertig procent minder energie, wat niet alleen scheelt in de kosten, maar ook in de ecologische voetafdruk van je zaak.’ En duurzaamheid gaat verder dan de machine. ‘Verpakkingen die langer meegaan, zoals blikken in plaats van zakken, of een ruim aanbod biologische koffie geven ondernemers de kans om ook hun koffieverhaal duurzamer en krachtiger neer te zetten.’

Het verhaal rond koffie en presentatie wordt steeds belangrijker, weet ook Judith Konsten, Q-grader en kwaliteitsspecialist bij Mocca d’Or. ‘Tijdens de World of Coffee-conventie in Genève, waar internationale trends en experts bij elkaar kwamen, zag ik nieuwe apparatuur, bijzonder servies en creatieve manieren om speciale koffiedranken te maken. Denk aan specerijen zoals kardemom of chilipeper, seizoensblends, of populaire dranken zoals golden milk, matcha latte en pink chai. Zorg ervoor dat deze dranken perfect worden bereid én gepresenteerd. Dat maakt echt het verschil.’

Een mooi bruggetje naar de plantaardige melkvarianten, die steeds populairder worden. ‘Ook hierbij valt of staat je kopje koffie met de juiste techniek. Plantaardige melk, zoals havermelk, reageert namelijk anders bij het opschuimen dan traditionele melk. Het vraagt om een aangepaste manier van opschuimen: vaak op een iets lagere temperatuur en met een korte, krachtige “stretch” om voldoende structuur en romigheid te krijgen. Zo behoud je ook met plantaardige varianten de kwaliteit en de smaak die gasten verwachten, ongeacht de gekozen melksoort.’

'Plantaardige melk vraagt om een aangepaste manier van opschuimen.'
'Plantaardige melk vraagt om een aangepaste manier van opschuimen.'

Presentatie, menukaart en gastbeleving

Ook kleine details in presentatie maken een groot verschil, weet Judith. ‘Neem eens de tijd om kritisch naar je servies te kijken en finetune je menukaart. Past alles nog bij het concept van je zaak? Of zijn er kleine verbeteringen mogelijk, zoals eigen suiker- en melkzakjes of kopjes die warmte beter vasthouden? Dat soort details zorgen voor een complete ervaring en maken dat gasten sneller terugkomen.’ Een goed afgestemde machine en aantrekkelijke presentatie verhogen bovendien de omloopsnelheid, benadrukt ze. ‘Gasten krijgen sneller een perfecte koffie en bestellen eerder een tweede kopje, wat direct bijdraagt aan omzet en gastbeleving.’

Met een koffiemeting analyseren onze koffiespecialisten de smaak, doorlooptijd, instellingen van de machine en de presentatie”

De koffiemeting als startpunt

De campagne ‘Hoe loopt jouw koffie?’ helpt horecabedrijven precies dat inzicht te krijgen. Judith: ‘Met een koffiemeting analyseren onze koffiespecialisten de smaak, doorlooptijd, instellingen van de machine en de presentatie. Op basis van de uitkomsten volgt een advies op maat. Soms volstaan kleine aanpassingen, soms is een update van de machine of het concept nodig. Zo weet je precies waar verbeteringen mogelijk zijn en hoe je jouw koffieservice op topniveau houdt.’

‘We komen graag vrijblijvend langs en denken met je mee’, besluit Niels. ‘Met als resultaat een koffieservice die soepel draait, medewerkers ontlast, de kwaliteit constant houdt en gasten keer op keer een optimale beleving biedt. Van het eerste tot het laatste kopje.’

*Een Q-grader is een gecertificeerd koffieproever die volgens internationale standaarden de kwaliteit van koffie beoordeelt op geur, smaak, zuurgraad en volheid.

Dit artikel is gesponsord door Mocca d'Or.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.