Accijnsverhoging naar noodlijdende horeca

Accijnsverhoging naar noodlijdende horeca

De opbrengst van de accijnsverhoging op bier moet worden gebruikt om noodlijdende horecabedrijven tegemoet te komen. Dat laat Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten in een reactie op de verhoging van accijnzen op bier per 1 januari 2009 met 30 procent.

De accijnsverhoging moet geheel of voor een groot deel worden gebruikt om een fonds in het leven te roepen waarmee noodlijdende horecabedrijven tegemoet worden gekomen, meldt KHN-woordvoerder Joris Prinssen.

Prinssen reageert desgevraagd om een reactie van het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK) op de accijnsverhoging op bier vanaf begin volgend jaar. Het CBK vindt de maatregel zeer onverstandig, omdat het alleen de schatkist spekt en niet het alcoholmisbruik onder jongeren tegengaat.

Doorberekenen

Ook KHN denkt dat accijnsverhogingen niet de manier is om het alcoholprobleem onder jongeren aan te pakken. Uit onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de jongeren hun drank thuis van hun ouders krijgen, stelt KHN.

KHN weet nog niet of de bierbrouwers de accijnsverhoging van 30 procent gaan doorberekenen aan de horecaondernemers. De brancheorganisatie adviseert haar leden in ieder geval om algemene informatie over brouwers, contracten, alternatieven en kortingen te verzamelen om zo te gebruiken tijdens onderhandelingen met de bierleverancier.

Zuur

‘Het is zuur om te moeten constateren dat wij als reguliere horeca van overheidszijde steeds meer gereguleerd en belast worden, terwijl plaatselijke overheden voor het overgrote deel niet bereid zijn wat te doen aan de illegale hokken en keten en wel bereik lijken te zijn om mee te gaan in initiatieven om openingstijden te vervroegen’, zegt Prinssen.

Prinssen vervolgt: ‘Als de accijnsverhoging inderdaad gewoon doorgaat, zijn wij van mening dat de opbrengst van de accijnsverhoging geheel of voor een groot deel moet worden gebruikt om een fonds in het leven te roepen waarmee noodlijdende horecabedrijven tegemoet worden gekomen’.