Moniek Smit: 6 koffietrends voor 2016

Moniek Smit: 6 koffietrends voor 2016

Moniek Smit loopt al zo'n 15 jaar rond in de koffiewereld. Op de Horecava presenteerde ze wat volgens haar de trends in 2016 worden. 'Dit wordt het jaar van het personeel.'

Smit vangt de trends onder drie A’s: aandacht, authenticiteit en aanzien. Onder die begrippen schaart ze zes trends:

1. Aandacht van gastheerschap

De aandacht van gastheerschap - én gastvrouwschap natuurlijk - is weer onder te verdelen in vier p’s: product, plek, publiek en prijs. ‘Dit zijn de vier elementen waar medewerkers aandacht voor moeten hebben’, zegt Smit. ‘Ondernemers moeten zoeken naar medewerkers die aansluiten op hun concept. 2016 wordt het jaar van het personeel.’

2. Aandacht voor elkaar

Een consumententrend, geeft Smit meteen toe. ‘Voor gasten staat het bezoeken van een bedrijf waar goede koffie wordt geserveerd voor quality time.’ Naast aandacht voor elkaar hebben consumenten ook meer aandacht voor bijzondere koffies. Generatie Y staat open om nieuwe dingen te proberen en ze zijn gewend aan koffiespecials, voor hen ‘feelgood coffee’.

3. Authenticiteit

Moniek ziet veel copy-paste van concepten. ‘Dat is maar beperkt houdbaar. Wie kiest, wordt gekozen. Dat klinkt afgezaagd, maar ‘t is wel waar. Originele concepten als Villa Augustus in Dordrecht of The Village in Utrecht zijn succesvol vanwege hun eigenwijze keuzes.’

4. Koffievariatie

Biedt gasten keuzes, doceert Smit. Ze is verheugd steeds meer zaken te zien waar verschillende merken koffie en melk gevoerd worden. ‘Varieer met koffie. Je hoeft niet opnieuw de cappuccino uit te vinden, maar met de ingrediënten kun je wel spelen.’

5. Aanzien dankzij koffiekeuze

Koffie is status, koffie definieert je lifestyle. ‘Tijdlijnen op Facebook en Instagram stromen over van de koffiefoto’s die gasten trots delen. Ze zien koffie als verlengde van hun identiteit, dat kun je als ondernemer faciliteren.’

6. Aanzien van baristaskills

Barista is een vak met aanzien. ‘Gelukkig hechten steeds meer ondernemers waarde aan het trainen van medewerkers. En dat loont: medewerkers met kennis verkopen meer koffie waardoor de omzet stijgt.’

Haar conclusie is tweevoudig. Ten eerste zegt ze: houd het simpel. ‘Focus op de bruikbare skills en maak het niet te moeilijk. Je hoeft echt niet alles te meten om prima koffie te bereiden.’

Smits tweede conclusie is dat de kwaliteitskloof tussen specialty bars en traditionele horeca gaat verkleinen komend jaar. ‘De uitdaging voor specialty bars wordt dat gasten in traditionele horeca ook steeds beter koffie krijgen. Die bars moeten zich opnieuw gaan onderscheiden. En voor traditionele horeca is de uitdaging dat ze oude gewoontes moeten loslaten als ze mee willen.’