Hotelschool The Hague
Omarm je slimste medewerker
Artificial intelligence, of gewoon AI, lijkt moeilijk samen te gaan met horeca. Hoe kan iets zo abstracts als kunstmatige intelligentie samengaan met gastvrijheid en menselijk contact?
Artificial intelligence, of gewoon AI, lijkt moeilijk samen te gaan met horeca. Hoe kan iets zo abstracts als kunstmatige intelligentie samengaan met gastvrijheid en menselijk contact?
Hogere prijzen, stijgende loonkosten en veeleisender gasten zetten de horeca onder druk. Toch liggen er kansen, zegt Jasper, medeoprichter van data-specialist YourBi. 'Met slimme inzet van data en AI kunnen ondernemers niet alleen hun rendement verbeteren, maar ook de gastvrijheid versterken.'
Zenchef en CoverManager, twee toonaangevende aanbieders van digitale oplossingen voor restaurants in Europa en Latijns-Amerika, bundelen hun krachten. Dit strategische besluit creëert een Europese marktleider op het gebied van restaurant-omzetbeheer.
Het vragen van een aanbetaling bij horeca-reserveringen wordt steeds populairder, met name in de Randstad. Restaurants hopen daarmee no-shows, en dus omzetderving, terug te dringen. Toch kiest bijna acht op de tien horecaondernemers in Nederland (78%) ervoor om geen aanbetaling te vragen bij online reserveringen, mede uit angst dat dit gasten juist afschrikt of naar de concurrent drijft.
Het nieuwe jaar biedt de horeca kansen om verder te groeien, ondanks bekende obstakels zoals krappe marges en een tekort aan personeel.
De manier van werken in de professionele keuken moet grondig worden herzien. Dat vindt SVH Meesterkok Anton Dijk, die al twintig jaar schaaft aan zijn Smart Cuisine-filosofie. 'Er móet verandering komen, anders gaat ons vak kapot.'