Winkellandschap verandert door internet

Winkellandschap verandert door internet

DEN HAAG - De toenemende populariteit van het internet biedt traditionele winkeliers kansen voor extra verkoop, maar leidt ook tot het verdwijnen van bepaalde winkels. Dat concludeert het Ruimtelijk Planbureau in een studie die woensdag is gepubliceerd.

De opstellers van het rapport stellen dat met name in de binnensteden het winkellandschap fors zal veranderen. Reisbureaus, bruingoed- en witgoedzaken, cd-winkels en boekhandels verdwijnen zelfs grotendeels uit het straatbeeld als gevolg van de concurrentie van het internet. Aan de andere kant genereert internet extra verkoop, bijvoorbeeld doordat klanten online een boek aanschaffen, dat wordt geleverd via een gewone boekhandel. 'Voor tweedehandsartikelen is zelfs een geheel nieuwe markt ontstaan', constateren de RPB-analisten.

Ruimtelijke effecten
De studie brengt de gevolgen van internet voor winkeliers, consumenten en de ruimte in Nederland in kaart. 'Tot op heden vallen de ruimtelijke gevolgen van het internetwinkelen nog mee', stellen de onderzoekers. 'De komende jaren echter zullen de ruimtelijke effecten van het e-shoppen steeds duidelijker zichtbaar worden'.

Nederlanders maken steeds meer gebruik van het internet voor het vergelijken van prijzen en voor aankopen. Het Ruimtelijk Planbureau verwacht dat onlineverkoop in 2012 goed is voor ongeveer 10 procent van de totale omzet in de detailhandel. In 2005 was dat nog 2,8 procent.

Grote gevolgen voor binnensteden
Van alle winkelgebieden in Nederland zijn het vooral de binnensteden waar de gevolgen van internetwinkelen groot zijn. 'Daar neemt zowel het aantal winkelbezoeken als het aantal gedane aankopen af', aldus het RPB. 'Deze afname heeft er vooral mee te maken dat zich juist in de binnensteden de meeste winkels bevinden met e-commercegevoelige producten, zoals witgoed en bruingoed, boekhandels, reisbureaus en cd-zaken.'

De winkelcentra in buurten en wijken hebben het minst te lijden onder de opkomst van internet. 'Zolang het doen van de dagelijkse boodschappen via het internet beperkt blijft, zullen deze centra ook in de toekomst nauwelijks nadelige gevolgen van het e-shoppen ondervinden.'