KHN in actie tegen machtsmisbruik onlineplatforms horeca

KHN in actie tegen machtsmisbruik onlineplatforms horeca

KHN komt op 21 december in actie tegen het machtsmisbruik van online platforms in de horeca. Horecaondernemers komen samen bij de Tweede Kamer in Den Haag.

Voor de horeca komt de drukste periode van het jaar eraan. Hotels en restaurant worden nu al overspoeld met boekingen voor kerst, personeel is ingepland en tijdens de kerstvakantie zal er meer eten thuisbezorgd worden dan ooit. 'Dat lijkt allemaal zonneschijn', stelt KHN. 'Maar terwijl de horeca zich in het zweet werkt om gasten een lekkere maaltijd en een fijne tijd te bezorgen, worden online platforms slapend rijk. Zij voeren enorme tariefstijgingen door, delen klantdata niet met de horecaondernemer en dwingen de laagste prijsgarantie af.'

'Met een pizza maken we ons punt'

KHN biedt Tweede Kamerleden van de commissie Economische Zaken en Klimaat donderdag 21 december een pizza aan. Uit deze pizza is een slice van 13 procent (in 2000 nog 6%) gesneden, wat symbool staat voor het deel dat internationale, beursgenoteerde marktpartijen zoals Thuisbezorgd.nl, Booking.com en Iens.nl al hebben ‘opgegeten’.

'Met deze actie vragen we Kamerleden om wetgeving waardoor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers ontstaat. Iets dat in de landen om ons heen al geregeld is.'  Na het ‘pizza-moment’ licht Robèr Willemsen, voorzitter van KHN, onze andere initiatieven toe. KHN roept andere ondernemers op om aanwezig te zijn bij de actie.

Tijd: 13.30-14.00 uur
Locatie: Plein, Den Haag (bij de ingang van de Tweede Kamer)

Horecainactie.nl

Twentse horecaondernemers richtten eerder het platform Horecainactie.nl op om horecaondernemers in het hele land op te roepen in actie te komen tegen Thuisbezorgd.nl. Per januari moeten de ondernemers 13 procent commissie betalen, in plaats van de huidige 12 procent. Op de website is te lezen dat ze met de actie hopen dat horecaondernemers de petitie ondertekenen, zodat ‘we met een hoog aantal aanmeldingen de discussie kunnen starten met Thuisbezorgd.nl.

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: ‘Wij vinden het ook tijd om hier werk van te maken. Want deze spontane actie van horecaondernemers geeft aan hoe eenzijdig de relatie met een partij als Thuisbezorgd.nl wordt ervaren. KHN haalt op korte termijn bij horecaondernemers op waar zij tegen aan lopen als het gaat om bezorgplatforms. Met die input gaan we in gesprek met Thuisbezorgd.nl. Met als doel om tot evenwichtiger voorwaarden te komen in de relatie tussen dit grootste bezorgplatform en haar horeca-afnemers. Daarnaast blijven we druk uitoefenen op de politiek, omdat andere Europese landen al wel een verbod op pariteitsclausules hebben. Waarom dan in Nederland niet?’

Bezorgd over prijsverhoging Thuisbezorgd.nl

Booking.com geeft Europese hotels meer ruimte

Voorgenomen contractwijziging Iens roept heftige reacties op