Zorgen over impact coronavirus op Nederlandse horecasector

Zorgen over impact coronavirus op Nederlandse horecasector

Nu het coronavirus Europa en ook Nederland heeft bereikt, merken horecaondernemers de effecten daarvan op gasten, medewerkers en de bedrijfsvoering. Dit uit zich bijvoorbeeld in meer annuleringen, minder reserveringen en een dalende bezettingsgraad. KHN verwacht dat de negatieve gevolgen van het coronavirus voor langere tijd merkbaar zullen zijn.

Om die impact en mogelijke schade op de horecabranche inzichtelijk te maken, heeft KHN een enquête uitgezet.  KHN dringt daarnaast bij het kabinet aan om haast te maken met een actieplan om ondernemers te kunnen ondersteunen als zij financieel in de knel komen. Deze oproep deed KHN vorige week tijdens een informatiebijeenkomst van MKB Nederland en VNO-NCW over het coronavirus.

Binnengekomen signalen

Horecaondernemers die contact hebben opgenomen met KHN geven aan dat zij zich zorgen maken over de grote hoeveelheid annuleringen en het uitblijven van nieuwe reserveringen. Bovendien komen er bij KHN veel vragen binnen over hoe de adviezen van het RIVM kan worden opgevolgd. Die adviezen verschillen per regio van gemeente. Het opvolgen van de adviezen gericht op zowel gasten als medewerkers - bijvoorbeeld het advies om thuis te blijven bij milde klachten - hebben niet alleen effect op de omzet, maar ook op de werkbezetting van personeel. Om meer inzicht te krijgen in de impact van het coronavirus op de horecabranche, haalt KHN via een enquête meer informatie op onder haar leden.

Volg adviezen van RIVM

KHN snapt de bezorgdheid maar vertrouwt op de goede aanpak van het RIVM. Voor zowel gasten als medewerkers is het van belang om de adviezen van het RIVM en de lokale autoriteiten op te volgen. Voor inwoners van Brabant geeft het RIVM aan: als je verkouden bent, hoest of koorts hebt is het advies om thuis te blijven. Verder zijn gasten en medewerkers natuurlijk gewoon welkom.

Oproep aan kabinet: tijd voor een actieplan

KHN roept het kabinet op om zo snel mogelijk te komen met een actieplan om het Nederlandse bedrijfsleven te ondersteunen om zo de negatieve impact van het coronavirus het hoofd te bieden. In een branche waar de marges door de verhoogde lastenverhoging al zo onder druk staan, is de noodzaak tot snelheid in het ondersteunen van horecaondernemers van groot belang. Op korte termijn bijvoorbeeld in de vorm van een soepelere omgang met de regeling voor werktijdsverkorting, maar ook voor de langere termijn. Bijvoorbeeld door het opzetten van een noodfonds voor ondernemers die voor langere tijd financiële schade oplopen als gevolg van het coronavirus, het mogelijk maken van renteloze overbruggingskredieten, garantiefondsen, speciale fiscale voordelen enz. Cruciaal en leidend bij deze oplossingen moeten zijn dat ze op een snelle manier gebeuren, zonder administratieve rompslomp.