Wakker Dier: 'Plofkip ook uit de horeca'

Wakker Dier: 'Plofkip ook uit de horeca'

Wakker Dier gaat haar pijlen nu richten op de horeca, waar volgens de dierenwelzijnsgroep nog volop plofkip wordt verkocht. Dit zegt Wakker Dier nadat drie grote supermarktketens, Albert Heijn, Jumbo en Lidl, hebben laten weten begin 2016 de kip uit de schappen te halen.

De dierenwelzijnsorganisatie spreekt van een doorbraak en zegt zich nu te gaan richten op de horeca.

Wakker Dier voert sinds 2012 actie tegen wat zij plofkip noemen: het vlees van een kuiken dat extreem snel groeit in stallen waar het met twintig soortgenoten op een vierkante meter leeft.

Na de supermarkten richt de organisatie nu haar pijlen op de horeca waar volgens Wakker Dier nog volop plofkip wordt verkocht. ‘Het zit in vleeswaren en snacks en staat nog verrassend vaak op de menukaarten van restaurants en kantines. Het wordt hoog tijd dat ook restaurantketens en achterblijvende A-merken de plofkip in de ban doen.’

Met de stap van Albert Heijn, Jumbo en Lidl is bijna de helft van de Nederlandse kipconsumptie in een klap plofkipvrij. ‘Het is nog niet het welzijnsniveau dat we willen, maar wel een omslagpunt om bij stil te staan,’ aldus Wakker Dier.

De supermarkten stappen over op een eigen type kip die wat betreft welzijn tussen plofkip en kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming in zit. Albert Heijn en Lidl stappen 1 januari over, Jumbo volgt half februari. De overstap geldt alleen voor verse kip, niet voor bijvoorbeeld vleeswaren.