nieuws

Bijvangst Amsterdam gesloten. Wat was invloed recensie?

Restaurant 10643

Restaurant Bijvangst aan de Middenweg in Amsterdam is gesloten. Het restaurant van Misha Soesman en Huibert de Leede zette vissen op de kaart die in Nederland nauwelijks gegeten worden. Het grootste deel van de bijgevangen vis wordt geëxporteerd of gaat terug de zee in. In maart kreeg de zaak en vier van Parool recensent Hiske Versprille

Bijvangst Amsterdam gesloten. Wat was invloed recensie?
Misha Soesman, mede-eigenaar Bijvangst

Op Facebook schrijven de eigenaren van Restaurant Bijvangst begin juni 2018 dat de deuren dicht zijn. ‘Na de recensie in het Parool hebben we er alles aan gedaan om het tij te keren, maar dat is helaas onvoldoende gelukt.’ Een dag later is de reactie wat afgezwakt naar: ‘Na een turbulente start met veel  ups and downs, hebben we er alles aan gedaan om de weg naar boven te vinden. Helaas hebben we daar te kort tijd voor gehad.’

Mede-eigenaar Misha Soesman zegt hierover tegen Misset Horeca: ‘Ik geef Hiske Versprille van het Parool zeker niet de schuld van het sluiten van Bijvangst. Dat zeggen we ook niet. Maar het heeft ook niet geholpen, moet ik eerlijk zeggen. Haar recensie was niet geheel onterecht. Er waren zeer zeker verbeterpunten. Het iets minder hard opschrijven, had gemogen van ons… We hadden met Bijvangst een turbulente start. Zelf zijn Huibert en ik geen horecaondernemers. Onze operationele partner met veel horeca-ervaring, stapte in januari plotseling op’.

‘De impact van het rapportcijfer vier die het Parool ons gaf was heel groot. Het scheelde ontzettend veel omzet en gaf ons nog minder tijd om het concept goed neer te zetten. We hebben zelf de keuze gemaakt om te stoppen. Er is geen faillissement uitgesproken. Een zuur verhaal is het wel. Een verhaal ook dat ons geld gaat kosten. De mensen die ons hebben gesteund via crowdfunding – we deden voorverkoop – hebben hun geld bijna allemaal verzilverd middels bezoeken aan Bijvangst. Met die mensen die nog niet geweest zijn, handelen we het netjes af. We gaan ze persoonlijk benaderen.’

Soesman en De Leede hebben na hun recensie gesproken met bedrijven die hetzelfde is overkomen. Zoals Ysbreeker (cijfer 4,5) en Spingaren (3). ‘Het blijkt dat het heel lang duurt voor bedrijven er weer bovenop zijn. ‘Een negatieve recensie blijft erg lang hangen bij mensen.’ Jan Burgmans van Spingaren beaamt dat. ‘Wij hebben na het artikel van Hiske de boel flink moeten reorganiseren. We hebben enorm in de kosten gesneden.’ Spingaren had de deuren net 3,5 maand open toen de recensie in het Parool verscheen. ‘We hadden een goede score op Iens en Tripadvisor en maar liefst 71 positieve recensies. Het is niet zozeer het krantenartikel, maar het feit dat dit artikel bij het zoeken op Google op de eerste pagina blijft komen, heeft een groot effect. En eigenlijk niet eens het artikel: slechts de kop en de eerste regel, als je de rest wil lezen moet je betalen.’

Brasserie in het pand

Er komt een nieuw horecaconcept in het pand waarin Bijvangst zat gevestigd, een brasserie, maar meer details mag Soesman hier nog niet over loslaten. ‘De nieuwe eigenaar neemt ook een deel van het personeel over.’

‘Ons geloof in het idee achter Bijvangst is onverminderd groot gebleven. De komende tijd gaan we gebruiken om wat er allemaal gebeurd is, rustig op een rijtje te zetten. Of en hoe we het idee nogmaals in de wereld gaan zetten, weten we nog niet.’

Recensie Parool Restaurant Bijvangst

Bijvangst kreeg in maart 2018 een rapportcijfer vier in een recensie van het Parool. ‘We vinden het te prijzen dat Bijvangst onbekende Noordzeevissen op de kaart zet. Maar de uitvoering is bezopen,’ schreef de krant. ‘Het staat buiten kijf dat het zowel voor de visstand, als voor de vissers, als voor onze eigen culinaire ontwikkeling een goed idee is als we meer vissoorten uit de Noordzee eten; daarom vind ik Bijvangst een goed concept.

Onbekendere vissen als wijting, bot, schar, hondstong en pieterman zijn, mits goed bereid, héérlijk, en toch vind je ze zelden op je bord. De intenties zijn goed. Problematischer is het eten, dat we op zijn best lui en ongeïnspireerd vinden en dat in twee gevallen zelfs duidelijk over de datum is We klagen over rotte sprot en oneetbare soep – de chef, die aan de bar zit te drinken, laat via de piepjonge bediening weten ‘dat het zo hoort’. Schandalig’, aldus Versprille.

Hiske Versprille gaat na de zomervakantie aan de slag bij de Volkskrant waar ze Mac van Dinther opvolgt. 

Lees ook over de gevolgen van de slechte recensie bij restaurant Spingaren in het magazine van Misset Horeca dat op 22 juni verschijnt.

Misset Horeca bij u op de deurmat?