Meer fooi door muziek van ABBA en Queen

Meer fooi door muziek van ABBA en Queen

Gasten geven meer fooi in restaurants waar uptempo feelgood muziek wordt gedraaid, zoals de meeste liedjes van ABBA en Queen. De fooi kan tot vier euro hoger uitpakken bij de juiste muziek.

Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Innsbruck. De ‘juiste’ muziek kan de fooi met wel vier euro verhogen. Gasten worden vrijgevig bij het afrekenen als ze tijdens hun diner luisteren naar nummers van ABBA en hits zoals Uptown Girl van Billy Joel. Ook Don’t Stop Me Now van Queen is gunstig voor de inhoud van de fooienpot.

Deze liedjes spreken met name de wat oudere gasten aan. Zij bleken na het diner guller met fooi dan wanneer neutrale achtergrondmuziek werd gedraaid tijdens het eten. Annika Beer van de Universiteit van Innsbruck deed onderzoek naar de hoogte van de fooi en de muziek die restaurants draaien tijdens het diner. Het volume van de muziek werd niet bijgesteld.

Nummers als bijvoorbeeld Back To Black van Amy Winehouse zorgden ook voor extra veel fooi, maar wel minder dan de upbeat hits.

Rode lippenstift ook goed voor meer fooi

We wisten al dat niet alleen de kwaliteit van de bediening of de gerechten de fooi bepaalt. Zo zorgen ook rood gestifte lippen voor een hoger extraatje Nu is ook bewezen dat muziek gasten onbewust beïnvloedt in hun fooigedrag.

Tips voor meer fooi

Rode lippenstift bij vrouwelijke medewerkers
Rode kleding
Meerdere pepermuntjes op een schaaltje, ipv een per persoon
Handgetekende smiley op de bon
Gasten op gelijke hoogte benaderen (knielen aan tafel)

‘Opgewekte muziek maakt mensen blij en hoe beter de stemming, hoe meer fooien ze geneigd zijn te geven’, aldus de Oostenrijkse onderzoeker Beer. Beer is psycholoog en deed het onderzoek samen met professor Tobias Greitemeyer, een sociaal-psycholoog.

Fooienonderzoek

Voor het onderzoek werden 277 maaltijden gevolgd in een restaurant in Innsbruck. Gemiddeld kost daar een diner inclusief drank ongeveer 100 euro per persoon. De gemiddelde fooi bedraagt 10 euro. Maar dat bedrag bleek variabel en steeg met 4 euro in relatie tot de gedraaide muziek.

Muziek niet harder

Tijdens het onderzoek werd de muziek niet harder gezet. Het volume bleef dus gelijk om de gasten niet te nadrukkelijk te wijzen op de veranderende muziek. ‘Melancholische muziek maakt iets van medeleven los, ontdekte Beer ook. ‘De gemanipuleerde gasten wilden de ober of de serveerster een handje helpen met een hogere bonus dan gebruikelijk.’ Een wat minder vrolijk nummer dat in de praktijk ook voor gullere gasten zorgt is bijvoorbeeld Eleanor Rigby van The Beatles.

Het wat jongere publiek is minder gevoelig voor de achtergrondmuziek die ze horen tijdens het diner. Volgens Beer kan dit liggen aan hun financiële situatie. ‘Minder vermogend dan de oudere gasten.’

>> Fooi gestegen sinds Rene Bogaart geen contant geld meer aanneemt