Francois Geurds komt na coronacrisis met QR-wine pairing

Francois Geurds komt na coronacrisis met QR-wine pairing

Tweesterrenchef Francois Geurds benut de coronacrisis door het bedenken van nieuwe initiatieven. Zodra zijn zaken weer open mogen komt hij met een QR code op het menu waarmee gasten alle informatie over de wijn kunnen terugvinden.

Nu ook de Rotterdamse tweesterrenchef Francois Geurds noodgedwongen thuis zit, ontwikkelt hij allerlei nieuwe gerechten én werkt ideeën uit. ‘Het zijn heel barre tijden. Wij hebben besloten niet te bezorgen en werken vooral vanuit huis,’ laat hij telefonisch aan Misset Horeca weten.

‘Het zijn heel gekke tijden waarin we solidair thuis moeten blijven om elkaar te helpen het virus te bestrijden. Ik probeer het een positieve draai te geven door vast na te denken hoe ik straks de gast nog beter kan bedienen. Ik wens iedereen veel sterkte, discipline en bovenal een goede gezondheid.’

'Summiere info aan tafel'

Zodra we weer van start mogen, vinden gasten op onze menukaartjes een qr-code om alle informatie over de wine-pairings terug te kunnen lezen. Dit doen we voor al onze menu’s: 5-7 en 9 gangen. Dit hebben we bedacht omdat de informatie die je aan tafel kunt vertellen summier is.

En bij heel veel gasten – met name in de grote groepen – blijft de informatie ook niet hangen. Maar ze willen het wel weten, daarom sturen mensen ons na hun bezoek regelmatig een mailtje met de vraag hoe die en die wijn ook weer heette. Of ze vragen ons het hele wijnarrangement te delen. Zelf overkomt me dat ook hoor. Dan denk je achteraf: welke wijn dronk ik ook al weer bij dat vegetarische gerecht?' Het menukaartje nemen gasten mee naar huis.

‘Niet geheimzinnig over wijn’

Geurds laat weten dat hij niet denkt dat gasten tijdens het diner continu op hun telefoon kijken om alles na te lezen over de wijn. ‘Een enkeling misschien. Maar de meesten maken een foto van het gerecht en leggen hun smartphone dan weer weg. Het is meer bedoeld voor thuis.

‘Geheimzinnig doen over de wijn hoeft echt niet meer tegenwoordig. Iedereen kan alles opzoeken met apps al Vivino. Je moet daarin ook met je tijd meegaan. Het gaat mij om de perceptie van de gast. Ik wil hem of haar goed informeren en leuke dingen vertellen over de wijn. Niet alleen druif, jaartal en herkomstgebied, maar ook dat leuke persoonlijke verhaal van de wijnboer.’