Dit zegt oud-directeur Jean-Luc Naret in zijn eerste interview dat hij sinds zijn aftreden in oktober vorig jaar geeft. De in totaal goed renderende bandenfabrikant worstelt enorm met de culinaire Michelingidsen.
Michelin: groot merk
Online zijn de gidsen nauwelijks vertegenwoordigd wat hen een wat oubollig imago bezorgt. Gedacht is aan stoppen, maar dat idee werd snel van de baan geschoven. Daarvoor is het merk te groot en zijn de sterren te belangrijk voor de culinaire wereld, schrijft The Financial Times in een groot verhaal van de correspondent in Parijs. ‘Stoppen zou onmogelijk zijn.’
Gidsen gestaakt
Maar hoe dan voldoende winst te maken zonder dat de onafhankelijkheid van de gidsen wordt aangetast? Op deze vraag heeft Michelin nog geen antwoord. Bezuinigingsmaatregelen zijn al wel genomen. Het kantoor verhuisde van de chique Parijse binnenstad naar een goedkopere buitenwijk, het magazine Etoile is gestaakt en de gidsen in Oostenrijk, Los Angeles en Las Vegas zijn geschrapt omdat ze niet genoeg geld opleverden.
Naret trad zeven maanden geleden af, een definitieve opvolger moet nog steeds worden benoemd.