De omzet kwam vorig jaar uit op ruim €80 miljoen, ruim €10 miljoen meer dan het jaar daarvoor.
De fabrikant profiteerde vooral van het succes van de in 2014 geïntroduceerde Kwekkeboom ovensnacks.
Van Dobben deed het met een omzetgroei van 14% uitstekend in de foodservice markt (o.a. cafetaria’s).
Revolutie
Royaan noemt de ontwikkelingen met Kwekkeboom in de ovenmarkt (retail) niets minder dan een ‘revolutie’.
In een jaar tijd kwam de consumentenomzet van Kwekkeboom ovensnacks uit op meer dan €14 miljoen euro, en verkocht het merk meer dan 35 miljoen snacks, ongeveer 3,6 miljoen verpakkingen.
Royaan verwacht dat dit succes ook in 2016 door zal zetten.
Cafetaria
Op de vraag of Kwekkeboom Oven net als in de supermarkt ook in de cafetaria een succes wordt, reageert CEO Bart Bakker van Royaan bedachtzaam. ‘Foodservice wordt nu vooral door de frituur gedomineerd. Dat zal niet van vandaag op morgen veranderen.'
Hoewel er hier en daar initiatieven worden ontplooid om ovensnacks ook in het cafetariasegment breed geïntroduceerd te krijgen, gaat dat dus vooralsnog langzaam. Bakker: ‘Daar komen ovensnacks eigenlijk pas in beeld bij partijen die niet op locatie willen of mogen frituren.’