Fastfoodtrend: de corndog komt naar Nederland

Fastfoodtrend: de corndog komt naar Nederland

De corndog wordt een enorme fastfoodtrend in Nederland. Tenminste, als het aan Van Tol Convenience Foods in Den Bosch ligt.

Van Tol wil met de corndog Nederland gaan veroveren, zegt directeur/eigenaar Kees van Tol. Volgens hem is de tijd daar rijp voor. 'Kijk maar om je heen, op straat of op televisie; American streetfood is hot. Overal in ons land zijn er evenementen en festivals met foodtrucks waar allerlei soorten snacks verkrijgbaar zijn. De corndog past daar prima tussen. Ook heerlijk met een beetje ketchup of mosterd. En wat dus inderdaad zo handig is: je kunt er lekker van genieten zonder geknoei, omdat het worstje op een stokje zit.'

Best verkochte snack

Het originele recept van de corndog stamt uit Texas. Een worstmaker van Duitse afkomst zou daar in 1929 de eerste corndog hebben ontwikkeld. Sindsdien is het succes ervan alleen maar toegenomen. Jaarlijks gaan er in de Verenigde Staten ruim 20 miljard stuks over de toonbank; zo’n 70 stuks per hoofd van de bevolking. Ze zijn verkrijgbaar in kraampjes op straat, maar ook in bijna elke Amerikaanse supermarkt. Bij grote sportevenementen zijn de corndogs de meest verkochte snacks.

Ambities

'De Amerikaanse afzetcijfers zijn om President Trump even te citeren ‘huge’. Dergelijke aantallen zijn in Nederland natuurlijk niet te halen, maar onze ambities zijn hoog. We willen zoveel mogelijk markten bereiken, maar we beginnen ‘rustig’. Zo is de corndog momenteel alleen nog verkrijgbaar via Sligro, maar binnen afzienbare tijd zal deze ook via andere kanalen verkrijgbaar zijn. Daar zijn we druk mee bezig.'

Op 7 maart houdt Sligro een landelijke Corndog-dag waarop de snack gepresenteerd wordt als ‘on the go snack’.