Foodmaster moet volgens formulehuis FHC simpelweg een plek zijn waar de frituur centraal staat en waar je frites en snacks zoals kroketten en frikandellen bestelt. Tegelijkertijd wil FHC met de restyling uitdragen dat het trots is op de Nederlandse frituurcultuur. De feestelijke lancering, in aanwezigheid van ondernemers en partners, stond dan ook grotendeels in het teken van die geschiedenis.
De pilotstore van de vernieuwde Foodmaster in Tiel, van ondernemer Sylvia Tang, is al een paar weken open. De rest moet nog heel even wachten; vanaf december rolt FHC de nieuwe stijl over heel Nederland uit.
Traditie omarmen
'Het belangrijkste is dat het typisch Nederlands is. Zoals wij het doen, doen ze het nergens anders. Dat wilden we echt omarmen', vertelt Chantal van der Meer, marketing manager FHC Formulebeheer. 'Het is een traditie die al honderd jaar bestaat. Vandaar de slogan 'de lekkerste sinds vroeger', een knipoog naar die lange traditie.
Foodmaster wil echter niet alleen leunen op die traditie, maar ook kijken naar de huidige ontwikkelingen. Van der Meer: 'Foodmaster is een traditionele cafetaria, maar wel in een modern jasje. Dat vertalen we op verschillende manieren.'
Pilotstore
Ten eerste het interieur. Van der Meer: 'Eind augustus hebben we onze pilotstore in Tiel geopend. De buitenkant is eigenlijk heel modern. Degene die het heeft bedacht noemde het een kijkdoos. Er zit niet veel op, maar door de ramen zie je wat belangrijk is; die counter met die producten waar het om draait. Zeker 's avonds als het donker wordt, met het verlichte logo, zie je het effect.'
De oranje kleur is gebleven in de huisstijl. 'Ondanks vele verzoeken om het niet te doen. Het is herkenbaar en het heeft stopkracht omdat het opvalt. Zoals we het nu hebben toegepast denken wij dat het echt iets toevoegt aan de huisstijl en dat het heel mooi is geworden.'
Denim is tijdloos
Oud en nieuw komen ook terug in de materialen. Bijvoorbeeld de oude, witte metrotegeltjes met moderne letters erop, het gebruik van beton en eikenhout, maar ook het denim is sterk aanwezig in de huisstijl. 'Denim is net zo tijdloos als de cafetaria. Denim kan altijd', weet Van der Meer.
Maar het product staat centraal, laat Van der Meer weten. 'Dat zijn namelijk de heroes van de cafetaria en worden zonder teveel poespas afgebeeld. We zetten heel erg in op het product, maar wel op een moderne manier. Zo gaan we de hashtag 'frituurcultuur' claimen om online content te plaatsen rondom onze producten en zo proberen een groter bereik te krijgen.'
Van der Meer benadrukt dat het assortiment van Foodmaster een typisch cafetaria- assortiment blijft. 'Uiteraard spelen we in op trends, maar altijd met het kernassortiment als uitgangspunt. Denk aan een premiumburger, frietspecials of de freakshake.

'Foodmaster is een traditionele cafetaria, maar wel in een modern jasje. Dat vertalen we op verschillende manieren'
-Chantal van der Meer, FHC (links)
Foodmaster Delivery
Een ander groot onderdeel is bezorgen. 'Ook daarvoor is plek binnen ons concept. Naast afhalen hebben we Foodmaster Delivery ontwikkeld met onder meer e-bikes en warmhoudtassen. Een compleet bezorgconcept. Het belangrijkste is dat de klant het graag wil en dat je je verzorgingsgebied groter kunt maken en daarmee meer omzet kunt pakken.'
Ook als het gaat om bestellen in de winkel, staat de ontwikkeling niet stil. Tijdens het event bij FHC was Next to Food aanwezig met een demo van een online bestelzuil voor in de zaak. De zuil is nog in ontwikkeling, maar de intentie van FHC is om er een pilot mee te gaan draaien.
Tweede vernieuwing in zeven jaar
Het is de tweede keer in zeven jaar dat Foodmaster wordt vernieuwd. De vorige lancering vond plaats tijdens de Horecava in 2010. Toch was het weer tijd voor vernieuwing, zegt FHC-directeur Ralph Markwat. 'Sinds de restyling van Foodmaster in 2010 is er alweer heel veel veranderd. Nederland is ondertussen uit het economische slop gekropen. Het land wordt momenteel geregeerd door social media, dat was zeven jaar geleden niet zo. En Bezorgen heeft echt een vlucht genomen, dat zie je in fastservice en ook bij ons.
Ook de focus van Foodmaster is veranderd, zegt Markwat. 'In de franchiseraad zien we de afgelopen jaren veranderingen in het actiebeleid. We stunten niet meer met een zak friet en vier snacks voor € 4,95, maar we kiezen voor producten met waarde, zoals premiumburgers. We willen aan waardeopbouw werken.'