Maar eigenlijk willen Nederlanders het liefst het hele jaar een terrasje pakken. Gelukkig kan dat op steeds meer plekken. Voor horecaondernemers liggen hier enorme kansen. Ondernemer Harold van Workum haalt 80 procent van zijn totale omzet uit het terras. Bij drie van de vier bedrijven die hij op Ameland bezit, gaan de gasbranders en terrasheaters aan zodra het betrekt of donker wordt. Het trekt gasten aan als een magneet.
Ook Luberto Agricola en Eric Kuindersma van ’t Gerecht in Heerenveen hebben nog wel wat tips voor het winterterras. De Terras Top 100 2018-winnaar heeft niet alleen in de zomer een topterras. In het najaar wordt het een winterterras. Dankzij afschermingen, overkappingen én verwarming goed toeven. Zo zitten mensen tijdens de Kerst gewoon op het terras te dineren.
Met comfortabel meubilair, windschermen, overkappingen, verwarmde kussentje, dekentjes, verwarmers en vuur kun je gasten het hele jaar een warme belevenis bieden. Het is niet alleen behaaglijk voor de gasten die al op het terras zitten, het trekt ook passanten. Vooral de flikkering en gloed van vuur heeft een enorme aantrekkingskracht.
En een aantrekkelijke winterkaart mag natuurlijk niet ontbreken daarop met ‘warme’ cocktails, mooie wijnen en natuurlijk najaars- en winterbieren. Met winterse terrasgerechten zoals soep, stamppotjes, snacks gevuld met snert, stoofvlees of zuurkool en ander comfort food blijven gasten lang zitten en besteden meer op het terras.
Natuurlijk heeft terrasverwarming gevolgen voor de gasrekening. We leggen uit hoe dat zit en geven tips en aanbevelingen als het gaat over terrasverwarming: trends, energieverbruik, terugverdientijd en waar je op moet letten bij de aanschaf van terrasverwarmers.
Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.