Volgens Robbert Roggeband, die als winnaar van 2017 eenmalig zitting nam in de hoofdjury, zijn er bedrijven die vasthouden aan het traditionele aanbod terwijl ze wel de mogelijkheid hebben om meer te doen. 'Bij bepaalde cafés zie ik dat ze te weinig doorpakken en blijven hangen bij de bitterballen en het kaasplankje. Maar mensen verwachten tegenwoordig meer. Ondernemers hebben de operationele ruimte, maar zijn er angstig voor.'
Omschakeling is lastig
De eigenaar van De Gekroonde Suikerbiet in Zierikzee heeft wel begrip voor die terughoudendheid bij zijn collega's in de branche. 'Zo dacht ik er zelf vijf, zes jaar geleden ook over. Natuurlijk is het een omschakeling, dat is ook lastig. Maar dat is wel het café van nu en speelt in op de behoefte van de huidige gast. Die wil verrast worden.'
Onder de indruk van de winnaar
Roggeband haalt de winnaar van dit jaar aan als voorbeeld. 'Huppel the Pub heeft wel doorgepakt, maar naar de mogelijkheden. Ze hebben niet de vierkante meters, maar serveren een fantastische borrelplank.' De Zeeuwse ondernemer is over het algemeen zeer onder de indruk van de nieuwe nummer 1. 'Achter de schermen is het super georganiseerd. En er lopen barmannen rond waar je voor naar het café komt, waar je van geniet. Ouderwets bijna.'
Fan van klein café
Ook hoofdjurylid Jeroen Verwaal, tegenwoordig werkzaam in de cateringwereld, is fan van het authentieke kleine café. 'En in zo'n bedrijf is een hele menukaart niet per se nodig. Er zijn kleine zaken die goede kazen en worsten serveren. Het hoeft niet altijd heel uitgebreid.'