Tien tips voor online aanschaf van horeca-apparatuur

Tien tips voor online aanschaf van horeca-apparatuur

Online horeca-apparatuur aanschaffen? Online zijn er veel verschillende groothandels en is er een breed aanbod aan horeca-apparatuur voor een scherpe prijs. Hoe zorg je ervoor dat je de juiste aanbieder vindt? Er zijn zoveel verschillende aanbieders dat het lastig is om overzicht te houden. Wat is wijsheid?

Daarom wil Maxima Kitchen Equipment de keuze iets gemakkelijker maken. Het bedrijf heeft jarenlange ervaring met online winkelen en horeca-apparatuur.

1. Kijk hoe lang het bedrijf al bestaat

Dit is een belangrijke afweging bij de online aanschaf van horeca-apparatuur. Misschien biedt een relatief nieuw bedrijf uw gewenste apparatuur net iets goedkoper aan, maar deze bedrijven hebben ook relatief ‘weinig te verliezen’. Een keer producten met mindere kwaliteit leveren (of soms helemaal niet leveren) en ze zijn met de noorderzon vertrokken. Daarom is het een goed idee om te kiezen voor een gevestigd bedrijf waarvan u zeker weet dat het te vertrouwen is.

2. Contactinformatie

Het is geen enkel probleem dat een bedrijf enkel beschikbaar is per e-mail, totdat uw bestelling ineens later komt of u problemen heeft met uw horeca-apparatuur. Controleer of u de online leverancier op meerdere manieren kunt benaderen. Ook niet onbelangrijk: hoe lang duurt het voordat u een reactie kunt verwachten? Kunt u direct telefonisch enkele vragen stellen om wat zekerder te zijn van uw zaak?

Horeca-apparatuur 3. Hoe gaat het bedrijf om met klachten

Over betrouwbaarheid gesproken, hoe gaat de aanbieder om met klachten of slechte reviews? Een of twee slechte reviews betekenen natuurlijk niet dat een bedrijf niet te vertrouwen is, maar als dezelfde klachten door meerdere klanten zijn genoemd, dan is er waarschijnlijk een kern van waarheid. Kijk ook naar zowel de oudere en nieuwere reviews.

Misschien heeft een bedrijf in het begin wel goede service geleverd, maar is het tegenwoordig een stuk minder. Belangrijk is ook hoe een bedrijf reageert op een klacht, wordt de klacht genegeerd of daadwerkelijk opgelost?

4. Controleer of reviews echt zijn

De meeste van ons hebben het helaas wel eens gezien, reviews die heel duidelijk zijn geschreven door iemand die of voor het bedrijf werkt, of geld heeft gekregen om een recensie te schrijven. De meest betrouwbare reviews zijn die van Google en Facebook omdat bedrijven zelf hier geen invloed op uit kunnen oefenen. Negatieve reviews kunnen dus niet zomaar even worden verwijderd. Wel is het helaas nog zo dat reviews kunnen worden gekocht. Vaak zijn dit korte, veel te positieve reviews van accounts die net nieuw zijn en totaal één review hebben geschreven.

5. Kijk of het bedrijf een eigen fysieke locatie heeft

Niets ten nadele van een leverancier die vanuit de zolderkamer of een garage werkt, maar de dienstverlening en de betrouwbaarheid zijn vaak niet hetzelfde als bij een bedrijf met een eigen bedrijfspand. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat u ergens naartoe kunt gaan als er wat aan de hand is, maar te meer dat een dergelijk bedrijf meer ervaring heeft, vaak beter is georganiseerd en meer zekerheid kan bieden. Een website vanuit de zolderkamer kan gewoon ineens uit de lucht zijn.

6. Is er een showroom beschikbaar?

Bij het starten van een nieuw bedrijf of bij de aankoop van een bedrijfskritisch apparaat, kan het zijn dat u eerst wilt zien wat u koopt. Bedrijven met een showroom geven meer openheid van zaken en kunnen u ook beter adviseren bij uw aankoop. In sommige gevallen is het zelfs mogelijk om een product werkend te zien of te testen met ingrediënten. U kunt bijvoorbeeld wat producten verpakken met een vacumeermachine, dan weet u precies of dit de machine is die perfect bij u past.

Horeca-apparatuur7. Kijk naar de beschikbare garantie

We gaan er niet vanuit, maar misschien wellicht heeft u in de toekomst een storing aan uw gekochte horeca-apparatuur. Dan is het belangrijk om te weten dat u garantie heeft op uw apparatuur, welke garantie dat is en door wie deze garantie wordt aangeboden. Wordt alleen carry-in garantie geboden? Is de garantie alleen op onderdelen? Zijn deze op voorraad? Dit zijn belangrijke zaken als er wat aan de hand is binnen de garantietermijn.

8. Eigen technische dienst

Mocht een toestel precies op het verkeerde moment kapot gaan, is er dan een technische dienst beschikbaar die bijvoorbeeld uw combisteamer op locatie kan repareren? Het is vervelend en tijdrovend als u zelf op zoek moet gaan naar een reparatiedienst of als de leverancier een externe partij gebruikt die niet gelijk inzetbaar is. Externe partijen kunnen ook niet altijd de apparatuur meteen repareren, maar moeten eerst de onderdelen bestellen.

9. Let op keurmerken en certificaten

Heeft het bedrijf certificaten of keurmerken om aan te tonen dat het bedrijf kwaliteitsproducten of goede service levert? Is het aangesloten bij bestaande brancheorganisaties? Zo niet, dan kunnen daar verschillende redenen voor zijn, maar het is wel zo dat keurmerken en certificaten niet zomaar worden afgegeven en laten zien waar een bedrijf voor staat. Internationale keurmerken geven aan dat een bedrijf ook over de grens betrouwbaar zaken doet.

10. Beschikbare betaalmethoden

U gaat online bestellen en dus ook online betalen. Kiest de online aanbieder ervoor om in zee te gaan met een betrouwbare betaalpartner? Zijn er voldoende verschillende betaalopties beschikbaar? Kijk voor herkenbare en betrouwbare betaalmethoden, bij verschillende partijen zijn betalingen ook verzekerd. Daarnaast is het ook belangrijk dat als u uw betalingsgegevens online gaat delen, dat de website een geldig SSL certificaat heeft zodat u zeker weet dat uw gegevens versleuteld zijn.

Dit artikel is gesponsord door Maxima