Onderscheidende en margerijke drankenkaart belangrijker dan ooit

Onderscheidende en margerijke drankenkaart belangrijker dan ooit
‘Smaakvolle en spraakmakende producten mogen deze zomer niet ontbreken op de kaart’, vertelt Richard Zijlstra.

De grootste uitdaging deze zomer is het verhogen van de gemiddelde besteding per gast, zonder gastvrijheid en hospitality uit het oog te verliezen. Alleen op die manier is het mogelijk om met minder gasten per vierkante meter toch een mooie omzet te draaien. Gasten blijven langer en komen met plezier terug als er homemade drankjes worden geschonken met extra flair. Het ontwikkelen van een onderscheidende en margerijke drankenkaart is daarom belangrijker dan ooit.

‘Smaakvolle en spraakmakende producten mogen deze zomer niet ontbreken op de kaart’, weet Richard Zijlstra, vicevoorzitter van de Nederlandse Bartenders Club. ‘Niemand zegt vol verbazing: ‘Die cola was lekker, die wil ik morgen weer’. Met homemade lemonades, cocktails, mocktails en koffie- en theespecials creëer je iets exclusiefs. Daar komen gasten met veel plezier voor terug én blijven ze langer zitten, waardoor de gemiddelde besteding per gast omhoog gaat. Als je een plaatje van een drankje neerzet, plaatsen ze ook nog een mooie foto van jouw huisgemaakte specialiteit op social media.’

Homemade lemonade: interessante marge

Het Franse siropenmerk Mathieu Teisseire ondersteunt ondernemers bij het creëren van een onderscheidende en margerijke drankenkaart. Een voorbeeld van een must-have op de kaart is homemade lemonade. Dat heeft een interessante marge, weet Zijlstra als Brand Ambassador van Mathieu Teisseire.

Hij rekent uit: ‘Ervan uitgaande dat het drankje bestaat uit siroop, water en een beetje limoensap, hebben we het over een kostprijs van om en nabij de 25 eurocent. In de Randstad staat zo’n special voor €4,50 op de kaart.’

Dranken specials homemade lemonadeSpecials moeten niet al te ingewikkeld zijn

Als geen ander begrijpt Zijlstra dat de specials niet te ingewikkeld moeten zijn, om de snelheid op het terras of in de zaak te kunnen waarborgen.

‘Met twee of drie handelingen kun je écht een heel lekkere homemade lemonade neerzetten. Maatvoering en receptuur zijn de enige voorwaarden om een succes te maken van de specials. Dankzij de pomp op onze flessen gebruik je altijd exact 10 ml siroop. Op die manier ben je verzekerd van de continue kwaliteit van de drankjes. Wanneer je de lemonade met ijs in een mooi glas serveert en wat garnering of decoratie toevoegt, is het een lust voor het oog. Dat inspireert andere gasten ook om het te bestellen.’

Er komt dus geen dure barista of bartender aan te pas om de specials op tafel te krijgen. Op de website plaatst Zijlstra nog een aantal eenvoudige tips en recepten waarmee je het verschil kan maken.

Wil jij weten wat je allemaal met één fles siroop kunt maken? Inspiratie, demo’s en recepten vind je op www.mathieuteisseire.nl of bestel een proefpakket.

Smaken van de zomer

Zijlstra verwacht dat florale smaken  deze zomer helemaal hip zijn, zoals elderflower en rose. Ook exotische en Aziatische smaken zijn populair.

‘Voor koffie- en theespecials blijven hazelnoot, vanille en karamel onverminderd populair. Denk anderzijds ook eens aan een Cucumber Cappuccino. Een bijzondere combinatie op het eerste oog, maar de smaak is heel verrassend en fris en ook lekker koud te drinken. Zoiets verkoop je natuurlijk niet door het simpelweg aan te bieden op de kaart. Dit heeft uitleg van een enthousiaste medewerker nodig. Het leuke van een fles siroop is dat je het in meerdere categorieën kunt gebruiken.’

Cucumber Iced Latte from Mathieu Teisseire on Vimeo:.

Dit artikel is gesponsord door www.mathieuteisseire.nl.