CitizenM introduceert abonnementsvormen voor 'werkende nomaden'

CitizenM introduceert abonnementsvormen voor 'werkende nomaden'

Hotelgroep citizenM lanceert twee abonnementsvormen op verblijf in haar 21 hotels. De abonnementen zijn gericht op werkende nomaden, thuiswerkers en bedrijven die op zoek zijn naar invulling van het nieuwe hybride werken. Dit aanbod wordt wereldwijd beschikbaar.

De huidige wereldwijde verschuiving in de werkcultuur heeft een nieuwe trend teweeggebracht: van werken op kantoor naar thuiswerken. Met het motto ‘home is where your head rests’ ziet citizenM haar hotels ook nadrukkelijk als werkplek.

Het van oorsprong Nederlandse citizenM mikte al op de millennial en de werkende nomade. Om werken en verblijven in haar 21 hotels wereldwijd nog makkelijker te maken, lanceert het bedrijf nu twee abonnementsvormen: Corporate Subscription en Global Passport.

Corporate Subscription

De eerste, Corporate Subscription, is een alles-in-één slaap-werk-ontmoet-pakket voor bedrijven wier werknemers op afstand werken of regelmatig reizen. Het biedt een oplossing voor gedistribueerde teams die consistent moeten (of willen) vergaderen en lokale individuele gasten die (soms) een beter alternatief nodig hebben dan thuiswerken.

Wereldwijd werken, vergaderen en verblijven

Abonnees kunnen voor 550 euro per maand op elk gewenst moment in elk van de 21 citizenM hotels ter wereld gebruik maken van de werkfaciliteiten, drie nachten verblijven (inclusief welkomstdrankje en ontbijt) in een citizenM naar keuze én gebruik maken van de vergaderruimten. De werknemer kan desgewenst meer nachten toevoegen of meer vergaderruimte uren toevoegen tegen een gereduceerd tarief. Bij het aanschaffen van een jaarabonnement is de 12e maand gratis en kan een werknemer dus voor 6050 euro een jaar lang in alle citizenM hotels werken, vergaderen en in totaal 36 nachten verblijven.

De corporate subscription is ontworpen voor het oplossen van typische problemen waar bedrijven niet langer tegenaan willen lopen zoals het betalen voor dure coworking-lidmaatschappen of kantoorruimtes; tijdverspilling aan het zoeken van hotel-/ vergader- / werkruimte-deals en geen toegang hebben tot professionele ruimtes in grote steden voor klantmeetings of -entertainment. Voor een vaste prijs per maand reken je als bedrijfseigenaar gelijk af met de onvoorspelbaarheid van hotelprijzen, zeker na de pandemie.

‘Er wordt al jaren gesproken over het decentraliseren van werk en leven, maar de pandemie heeft een flinke duw richting de realiteit gegeven’, zegt Robin Chadha, chief marketing officer van citizenM. ‘citizenM staat in een sterke positie om op deze nieuwe realiteit te reageren door een nieuwe subscription-based business model te creëren in de hotelbranche.’

Global Passport

De tweede lancering is het zogeheten Global Passport. Een maand lang verblijven waar dan ook ter wereld, tegen een vast tarief met de flexibiliteit om maandelijks te verlengen. ‘Deze service zorgt ervoor dat de Digital Nomad van nu zijn of haar perfecte (werk)leven kan najagen’, zegt citizenM.

citizenM

Een maandabonnement kost 1500 euro, wat recht geeft op 30 overnachtingen. Daarbij dient minimaal 7 en maximaal 29 aansluitende nachten in hetzelfde citizenM hotel verbleven te worden. Ook krijgt de Global Passport-houder kortingen op eten en drinken in canteenM en rooftopbars.

‘Dit is goedkoper dan een onnodig groot en duur stadsappartement. Digital nomads, freelancers en avonturiers zullen de prijs van deze 30-dagen-per-keer boeking veel aantrekkelijker vinden dan het ondertekenen van een dure, lange termijn huurovereenkomst in één stad.’

‘Netflix van de hotelbranche’

Volgens citizenM is het Global Passport het perfecte flexibele werk-, woon- en reisaanbod voor  iedereen die thuiswerken wil ruilen voor werken op een plek naar keuze, voor diegene die het wonen in één stad beu zijn en willen ruilen naar wonen in elke stad die zij graag willen verkennen. Voorlopig zijn maximaal 1000 Global Passports beschikbaar.

'Nadat wij ons corporate subscription hadden voltooid, hoorden wij van veel mensen dat ze graag iets soortgelijks voor zichzelf zouden willen, maar met nog méér vrijheid om de wereld rond te reizen’, zegt Lennert de Jong, chief commercial officer van citizenM. ‘Je baas maakt het niet meer uit waar je de volgende Zoom meeting doet, dus zie dit als een ultieme manier om je bucketlist af te vinken zonder een sabbatical te nemen.  We zien dat dit een once-in-a-lifetime kans is om de Netflix van de hotelbranche te worden en onbeperkte nachten aan te bieden tegen een vaste prijs.’

Over citizenM in 2020

Zowel Corporate Subscribers als Global Passport-houders kunnen terecht in alle 21 citizenM hotels: New York, Seattle, Londen, Parijs, Boston, Amsterdam, Rotterdam, Glasgow, Zürich, Genève, Kopenhagen, Washington DC, Kuala Lumpur, Taipei - alsmede de nieuwe steden die in 2021 komen: Los Angeles, Miami, San Francisco, Chicago.

2020 was tot nu toe een jaar met drie nieuwe hotelopeningen (Seattle, Genève en Washington DC), de lancering van een nieuwe website en een nieuwe app en de introductie van contactloos verblijven in citizenM hotels. Daarbij is elke gast in staat zijn of haar gehele hotelverblijf (van aankomst tot uitchecken) te beheren via de gratis smartphone app.

Eind van dit jaar wil citizenM nog een vierde hotel in Parijs openen en in Duitsland is een vastgoedpartner gevonden waarmee in ieder geval al plannen zijn gemaakt voor hotels in vier Duitse steden.

citizenM wil geen traditioneel hotelbedrijf zijn en wordt ook niet gedefinieerd onder de gebruikelijke hotelnormen. 'De frequente reizigers van vandaag doorkruisen continenten zoals anderen straten oversteken. Voor hen is supersnelle gratis WiFi belangrijker dan een chocolaatje op het kussen. Ze willen het maximale uit elke stad halen, ook al duurt hun bezoek maar een paar uur. En na een intense dag of een spannende nacht willen zij niet naar de buitenwijken reizen om in een saaie beige slaapkamer te slapen.’