Booking.com bindt in en gaat alsnog akkoord met crediteurenakkoord

Booking.com bindt in en gaat alsnog akkoord met crediteurenakkoord

Booking.com heeft alsnog akkoord gegeven op een onderhands crediteurenakkoord van een hotel in financiële nood. Dit voorkomt een gang naar de rechter. Het hotel is ook weer aangesloten op het platform.

Volgens financieel adviseur Maikel Lindewegen had de rechter Booking.com sowieso gedwongen om mee te werken aan het crediteurenakkoord. Het voldeed namelijk geheel aan de nieuwe wet WHOA.

‘Ik ben heel blij met deze wet. En dat ook een grote jongen zoals Booking.com zich eraan houdt. Ook al is het met wat vertraging en de hulp van een persartikel,’ aldus Lindewegen van 402 Financiële en Administratieve Begeleiding.

Lindewegen benadrukt de moeilijke positie van het hotel. ‘Booking.com ging in eerste instantie niet akkoord met het crediteurenakkoord en sloot het hotel af van haar platform. Hierdoor dreigde een faillissement. Het hotel is voor 90 procent afhankelijk van Booking. Van die macht zijn ze zich natuurlijk bewust.’

Dat Booking nu toch meebeweegt, voorkomt niet alleen een gang naar de rechter maar ook het faillissement van het hotel.

De case: hotel versus Booking.com

Booking.com ging als enige crediteur niet akkoord met het voorstel van Maikel Lindewegen om de schulden van het hotel te saneren. Volgens de wet WHOA, begin oktober 2020 aangenomen, moeten de schuldeisers minimaal 20 procent van hun vordering krijgen, ook moet minimaal 75 procent van de crediteuren akkoord gaan met het aangeboden voorstel.

‘Booking.com krijgt 24,6 procent van het openstaande bedrag en zij waren de enige van de 55 schuldeisers die dwars lag, binnen de totale schuldpositie van €560.000.’

‘De wet (WHOA) schrijft voor dat geen enkele crediteur ten opzichte van de andere crediteuren bevoordeeld mag worden door meer of volledige betaling, maar dat probeerde Booking.com in eerste instantie wel af te dwingen. Door het hotel af te sluiten met de mededeling dat na betaling van de openstaande schuld het weer aangesloten zou worden.'

'Hierdoor viel de rechtsgrond onder het akkoord weg, waardoor het akkoord faalt en onuitvoerbaar wordt. De WHOA is er juist om dit soort gevallen tegen te gaan om zo een enkele crediteur niet een positie te geven dat zij een akkoord kunnen frustreren voor alle overige belanghebbende in een dossier. Gelukkig is dit tot Booking.com doorgedrongen.’

Het hotel is door de akkoordverklaring van Booking.com verlost van de schuldenberg, daarmee is een faillissement afgewend en de toekomst zeker gesteld, aldus Lindewegen. ‘Er is immers geen enkele schuldeiser meer. Zowel bank, crowdfunder, belastingdienst alsook alle concurrent crediteuren zijn akkoord gegaan met het aanbod en er is een faillissement en veel persoonlijk leed voorkomen.’

Invloed wet WHOA

Maikel Lindewegen verwacht dat de wet WHOA veel ondernemers kan helpen. 'Adviseurs van schuldeisers zullen nu wel altijd het advies geven om akkoord te gaan met een crediteurenakkoord. Omdat de uitspraak van een rechtszaak door de nieuwe wet vooraf vast staat. Mits het akkoord natuurlijk aan alle voorwaarden voldoet. Ik verwacht dus dat het soepeler moet gaan verlopen, maar helaas bleek in het geval van Booking.com juist een averechts effect te hebben.’

Reactie Booking.com op crediteurenakkoord

De boekingsgigant geeft wederom geen inhoudelijke reactie op de vraag waarom nu wel akkoord is gegeven op het voorstel van Lindewegen. Het volgende heeft Misset Horeca per mail ontvangen: 'We hebben een continue dialoog met de eigenaar van de accommodatie gevoerd om samen een werkbare oplossing te vinden voor het openstaande bedrag, zodat de listing op ons platform kon worden hersteld. Nu we tot een dergelijke oplossing zijn gekomen, is de listing hersteld en blijven wij hen ondersteunen.'

Hotelier: 'moeizame communicatie'

Wat Booking.com onder 'een continue dialoog' verstaat, is bij de hotelier in kwestie niet bekend. 'Als er sprake was geweest van een continue dialoog hadden ze me niet afgesloten, toch? De boodschap was in eerste instantie wel continu: betalen of we sluiten je af. Pas later kwam Booking.com tot inkeer en maakten ze de knieval. Maandag 26 oktober ben ik gebeld met de vraag of het voorstel van Bureau 402 nog geldig was, dinsdag hebben ze daarop akkoord gegeven en woensdag heb ik het geld naar hen overgemaakt. Misschien is nu pas doorgedrongen dat er een wetmatigheid achter zit? Ik weet het niet precies. In mijn beleving was het een moeizame communicatie. Het was lastig om de juiste personen, met beslissingsbevoegdheid, te pakken te krijgen. Zeker omdat het overleg over het crediteurenakkoord ook niet via mij mocht lopen. Dat moest Lindewegen doen.'

De hotelier heeft de afgelopen 5 jaar €170.000 aan provisie betaald aan Booking.com. Ook de rekeningen van augustus en september waren voldaan. De saneringsdatum van de schulden ligt in juli 2020. Bij Booking.com ging het om een bedrag van in totaal €4000.

Bekijk deze collectie

Wetgeving

In deze collectie alles over wetten en regels waar de horeca mee te maken heeft. Van de recente wijzigingen in de pensioenwet tot inzichten in de Bibob-regelgeving. Leer hoe je aan wet- en regelgeving voldoet en hoe je vergunningen aanvraagt.