Cafetariahouders maken zich zorgen om gevolgen van corona: 'Ik denk dat het nog erger wordt'

Cafetariahouders maken zich zorgen om gevolgen van corona: 'Ik denk dat het nog erger wordt'
Eetwinkel 't Boothuys in Cuijk. Foto: Studio38c

Het coronavirus grijpt om zich heen in Nederland en ook cafetaria's zien het effect ervan. Vooral in Noord-Brabant, waar tot nu toe de meest verregaande maatregelen worden getroffen. Een rondje langs Brabantse cafetaria's.

Net als alle horecaondernemers hebben ook cafetaria’s met het coronavirus te maken. De verwachting daarbij is wel dat het effect voor de meeste cafetaria’s en snackbars veel minder groot zal zijn dan voor grote restaurants en hotels. Toch beginnen ook cafetariahouders een daling in de omzet waar te nemen, met name in de cateringomzet die van bedrijven komt. Iedereen trekt ondertussen zijn eigen plan en de meesten zijn positief gestemd. Maar de zorgen om het virus dat erger dreigt te worden, zijn er wel degelijk.

Ton Verhoeven, eigenaar Pieperz
‘Wij zien grote verschillen tussen de vestiging in de stad en vestigingen in dorpen. In Eindhoven is het een stuk rustiger, zowel in de zaak als met delivery. In het hele centrum is het gewoon veel minder druk, en we verwachten dat het nog rustiger gaat worden. Op andere plekken zitten we bij supermarkten, daar blijven de mensen nog wel naartoe gaan. In Veghel willen we het oplossen door dit weekend te beginnen met bezorgen. Dat waren we al van plan en we kunnen de systemen heel makkelijk open zetten. Verpakkingen en vervoersmiddelen hebben we al.’

Jan-Hein Aarts, conceptmanager Eetwinkel
‘Eetwinkels met cateringactiviteiten merken een verschil. Dat zijn ondernemers die ook veel lunchverkoop doen aan bedrijven. Daar waar de omzet van bedrijven komt, zien we een terugloop. Maar het valt nog mee. Ik denk dat we nog wel meer effect zullen gaan merken, dat kan niet uitblijven. Maar de gevolgen zijn denk ik erger voor grotere restaurants en hotels dan voor cafetaria’s.’

Horecaondernemers hebben veel vragen over corona

Om de impact en mogelijke schade op de horecabranche inzichtelijk te maken, heeft Koninklijke Horeca Nederland een enquête uitgezet. Horecaondernemers geven aan dat zij zich zorgen maken over de grote hoeveelheid annuleringen en het uitblijven van nieuwe reserveringen. Bovendien komen er bij KHN veel vragen binnen over hoe de adviezen van het RIVM kan worden opgevolgd. Die adviezen verschillen per regio van gemeente. Het opvolgen van de adviezen gericht op zowel gasten als medewerkers – bijvoorbeeld het advies om thuis te blijven bij milde klachten – hebben niet alleen effect op de omzet, maar ook op de werkbezetting van personeel.

KHN snapt de bezorgdheid maar vertrouwt op de goede aanpak van het RIVM. Voor zowel gasten als medewerkers is het van belang om de adviezen van het RIVM en de lokale autoriteiten op te volgen. Voor inwoners van Brabant geeft het RIVM aan: als je verkouden bent, hoest of koorts hebt is het advies om thuis te blijven. Verder zijn gasten en medewerkers natuurlijk gewoon welkom.

Harco Hamels, Eetwinkel Kom d’r in, Gilze
‘De totale omzet is iets lager dan normaal. Met name bestellingen van bedrijven lopen terug. Iedereen heeft er last van en het kan erger worden, maar ik denk niet dat het ons de kop gaat kosten. De afhaal loopt bij ons nog steeds goed. Maar als je het als ondernemer al zwaar hebt, krijg je het nog zwaarder. Een neef van mij met een café en cafetaria heeft de zaak voor een periode dicht gedaan.’

Vera de Martines, bedrijfsleider De Snackbar lunch and Dinner in Deurne
‘Het is wel wat rustiger dan normaal. Dat merken we vooral in de bezorging voor bedrijven. Gisteravond zat de zaak redelijk vol, maar toch minder dan anders. We hebben een medewerker afgebeld omdat we het met minder aankonden, dat zegt wel iets. Ik denk wel dat het erger gaat worden, je ziet steeds meer dingen die af worden geblazen.’

Eddy Couwenberg, ’t Brabants Eethuys in Alphen
‘Ik had vorige week juist een plus in de omzet. Afgelopen dinsdag vreesde ik het ergste, maar we draaiden dubbel de omzet vergeleken met de weken daarvoor. Gisteren verliep normaal. We bekijken het per dag. Iedereen heeft het erover, maar Brabanders zijn er bijzonder nuchter onder zover. Als ondernemer is het vervelend dat je er geen controle op hebt. Je wilt toch iets doen. Wij gaan nu vol inzetten op bezorgen. Mijn ouders mogen de deur niet uit omdat ze in de risicogroep zitten, en zo zijn er nog meer mensen die thuis zitten op advies van het RIVM. We gaan op alle platform bezorgen zonder bezorgkosten te rekenen. Dat doen we ook om reuring te creëren rondom onze bezorgservice. Ik merk dat ondernemers zoekende zijn, afwachtend kijken naar wat collega’s doen. De één zet handpompjes met zeep op tafel, de ander bereidt zich erop voor dat heel Brabant op slot gaat. Ik ben zelf informatie aan het uitzoeken over werktijdverkorting.’

Actieplan voor het bedrijfsleven

KHN roept het kabinet op om zo snel mogelijk te komen met een actieplan om het Nederlandse bedrijfsleven te ondersteunen om zo de negatieve impact van het coronavirus het hoofd te bieden. In een branche waar de marges door de verhoogde lastenverhoging al zo onder druk staan, is de noodzaak tot snelheid in het ondersteunen van horecaondernemers volgens KHN van groot belang. Op korte termijn bijvoorbeeld in de vorm van een soepelere omgang met de regeling voor werktijdsverkorting, maar ook voor de langere termijn. Bijvoorbeeld door het opzetten van een noodfonds voor ondernemers die voor langere tijd financiële schade oplopen als gevolg van het coronavirus, het mogelijk maken van renteloze overbruggingskredieten, garantiefondsen, speciale fiscale voordelen, enzovoorts. Cruciaal en leidend bij deze oplossingen moeten zijn dat ze op een snelle manier gebeuren, zonder administratieve rompslomp.

Edwin van Es, cafetaria Bon Appetit Rijsbergen en de IJssalon van Breda
‘In Rijsbergen was de omzet afgelopen weekend 25 procent minder. Gasten blijven weg, er is veel onrust. Een collega met een Mexicaans restaurant draait zelfs 75 procent minder. In de binnenstad van Breda is het stil en een aantal groepen heeft afgebeld voor de lunch. We zouden vandaag voor 45 man koffie met gebak bezorgen bij het gemeentehuis, maar die hebben ook afgebeld. Volgende week wordt het 15 graden en moet de ijssalon gaan lopen. Waar ik bang voor ben is dat alle horeca dicht moet, of dat Brabant op slot gaat. Dat zou een ramp zijn.’

Sjaak van Oosterom, Eetwinkel ’t Boothuys in Cuijk
‘We hebben wel een aantal annuleringen, ja. Vooral grote groepen in het bistrogedeelte, zo’n 50-60 man deze week. Als dat zo doorgaat, is het niet goed voor de cijfers. In de cafetaria merken we er nog weinig van. Mensen zijn onzeker, vragen of de tafels bij ons dicht op elkaar staan. Men weet er niet goed mee om te gaan. Twee medewerkers zitten thuis. Ze zijn niet ziek, maar hoesten wel. Eén meisje in de bediening heb ik naar huis gestuurd omdat ze moest hoesten. Dat vinden gasten natuurlijk niet prettig. Ik ben bang dat het erger gaat worden, dus ik hoop dat de overheid met goede maatregelen komt om ondernemers te steunen.’

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.