ProFri adviseert cafetaria's kritisch te zijn na uitzending over paardenvlees in snacks

ProFri adviseert cafetaria's kritisch te zijn na uitzending over paardenvlees in snacks
Overzicht van een kroket van de firma Exellent Food en Snacks in Heerhugowaard.

ProFri zegt dat cafetariahouders kritisch naar hun inkoopbeleid moeten kijken en moeten weten wat ze verkopen. De vakvereniging reageert daarmee op het tv-programma Ellie in de handel, dat onlangs aandacht besteedde aan misstanden bij Zuid-Amerikaanse paardenfokkerijen en het paardenvlees dat in sommige Nederlandse snacks is verwerkt.

ProFri zegt na de uitzending van Ellie in de handel te zijn benaderd door verschillende media en ‘tal van verontruste leden’. De vereniging heeft een verklaring op de website geplaatst. ‘Ellie Lust toont beelden van zwaar mishandelde en zieke Zuid-Amerikaanse paarden, waarvan het vlees in sommige Nederlandse snacks terechtkomt. De beelden zijn (opnieuw) verbijsterend’, zo schrijft ProFri op de website.

‘Frituurondernemers zijn geschokt’, zegt ProFri-directeur Frans van Rooij. ‘Ik kan ze maar één ding zeggen: bij goed vakmanschap hoort dat je weet wat je verkoopt aan je klanten.’

Ingrediëntendeclaratie

Ondernemers moeten volgens Van Rooij kritisch kijken naar hun inkoopbeleid, maar ook naar de ingrediëntendeclaratie op verpakkingen. Al bieden die volgens ProFri niet altijd uitkomst. ‘Stel aan je leverancier vragen over de herkomst. Laat je niet met een kluitje het riet insturen en haal bij twijfel de betreffende snack direct uit je assortiment. De consument, jouw klant, wil eerlijk voedsel. En jij als ondernemer wilt het beste voor je klanten en aan zulke praktijken, naar wij aannemen, niet meewerken. Je maakt dan immers deel uit van een schimmige keten met dubieuze handel.’

Paardenvlees uit de vitrine

De vakvereniging benadrukt tegelijkertijd dat het aandeel paardenvlees lang niet meer zo groot is als eind vorige eeuw. ‘In 1999 bevatte meer dan de helft van alle vleeskroketten nog paardenvlees. Deze percentages liggen nu beduidend lager en sommige frituurders hebben snacks waarin paardenvlees is verwerkt, verbannen uit hun vitrine. Veel fabrikanten hebben hun receptuur inmiddels aangepast of zijn hier volop mee bezig’, aldus ProFri.

Standaardkroketten

Snackfabrikant Van Geloven gebruikt paardenvlees uit Zuid-Amerika in een aantal producten, en staat daar volledig achter, zegt directeur verkoop Jan Aaltzen Linde. ‘Mensen die in de snackbranche werken, weten dat in de standaardvleeskroket paardenvlees zit verwerkt. Dat doen we vanwege de specifieke eigenschappen, het geeft een krachtige smaak. Het gebruik van paardenvlees op zich is in de cafetariamarkt ook geen issue.’

‘Geen misstanden in de hele keten’

Linde heeft de uitzending van Ellie in de handel ook gezien. ‘Die beelden zijn wel heel vervelend. In het programma werd echter de suggestie gewekt dat dat representatief is voor de hele paardenmarkt in Zuid-Amerika. Dat is niet zo.’

Van Geloven werkt met twee slachthuizen in Zuid-Amerika, in Argentinië en Uruguay, laat Linde weten. ‘En we zitten daar bovenop. Het is bij ons een groot punt van aandacht om te borgen dat de hele vleesketen op orde is, daar zijn we al jaren mee bezig. We gaan langs bij die slachthuizen, doen audits, geven verbeteringen aan die worden doorgevoerd. Ik durf te zeggen dat de misstanden in het programma niet aan de orde zijn in onze keten.’

Linde geeft daarbij aan dat de standaardkroketten de laatste jaren uit de markt worden gedrukt door de luxere varianten met rundvlees.

‘In het programma werd overigens gesuggereerd dat cafetariahouders niet beseffen weten wat er in hun product zit’, besluit Linde. ‘Wij werken met professionele klanten, die weten dat.’

Taak van fabrikanten

Snackfabrikant Elite is bij monde van Pleun van Halm vrij kort over de kwestie. ‘Wij maken überhaupt geen producten met paardenvlees, dus bij ons zit je altijd veilig wat dat betreft. Het is in zijn algemeenheid wel een taak van onze inkoop om goed te weten waar de grondstoffen vandaan komen, dat het bronnen zijn die op een fatsoenlijke manier met dieren omgaan. Wij kopen alleen in bij gerenommeerde partijen.’