Frietspecials Plaza Jagershoef groot succes op bierfestival

Frietspecials Plaza Jagershoef groot succes op bierfestival

Waar Theo van Gemert en Hugo van Wandelen van Plaza Jagershoef vooraf op hoopten, is dubbel en dwars uitgekomen; de frietspecials waren een grote hit tijdens het Van Moll Fest op 24 en 25 augustus. 'Daar zijn we ontzettend trots op.'

Plaza Jagershoef in Eindhoven was één van de negen bedrijven met een foodtruck op het Van Moll Fest 2019, een craft beer festival met brouwers uit verschillende landen. Ondernemers Theo van Gemert en Hugo van Wandelen wilden testen hoe de frietspecials van Plaza, de Plaza Royals, het zouden doen op een festival. Het succes van de friet overtrof hun verwachtingen.

Onder de indruk

‘Wij geloven heilig in onze Royals, en het was ook het meest populaire gerecht die twee dagen’, zegt Theo van Gemert. ‘We hebben er ruim 550 van verkocht. Mensen waren echt onder de indruk, ook degenen die daar aan het werk waren, brouwers van over de hele wereld.’ Ook de opstelling van de frietwagen en de uitgifteplek heeft gewerkt. ‘We hadden een mooie banner laten maken met onze Royals erop. Daar hebben heel veel mensen foto’s van gemaakt.’

Vooral friet met stoofvlees populair

Plaza Jagershoef had vier Royals tijdens het bierfestival; de Athene met gyros en tzatziki, de chili cheese fries, de Kansas met pulled pork en de Royal Van Moll. Die laatste was een variatie op de Brussel, waarbij in het stoofvlees bier van Van Moll was gebruikt. ‘Dat was verreweg de populairste’, laat Van Gemert weten.’

Geoliede machine

Voor het festival hadden de ondernemers een frietkraam gehuurd, met daarvoor een uitgiftepunt. De twee ondernemers stonden aan de bakwand, twee medewerkers maakten de friet af met toppings en twee medewerkers namen de bestellingen aan. ‘En dat liep als een geoliede machine. De pizzakraam naast ons had ook een lange rij, maar dat was omdat mensen lang moesten wachten. Bij ons liep het goed door. Hartstikke fijn dat alles klopte, daar zijn we ontzettend trots op.’

Plaza Jagershoef

Plaza Royals bij Plaza Jagershoef in Eindhoven. Foto: Studio38c

Vegetarische optie

De Plaza-ondernemers hebben wel een les geleerd tijdens het festivalweekend. ‘Mensen vroegen naar een vegetarische versie. Die hadden we helaas niet, maar volgend jaar wel. We hebben er wel eentje in het assortiment, de Royal met veggie shoarma.’

Fish & chips minder succesvol

Ook verkocht Plaza Jagershoef fish & chips, op verzoek van de organisatie. Met minder succes. ‘We hebben daar iets meer dan 100 van verkocht. Het was hartstikke leuk, en een lekker gerecht, maar de volgende keer doen we alleen de Royals.’

4500 bezoekers

Het Van Moll Fest in het Evoluon in Eindhoven was de eerste dag uitverkocht, met 2500 bezoekers. Op dag twee kwamen rond de 2000 mensen op het event af. Van Gemert: ‘Het is een ontzettend leuk festival, waarbij mensen de hele dag biertjes drinken. Hoe lekker is zo’n Royal dan? Wij vonden dat ze daar thuishoorden, en dat heeft zich wel bewezen.’