Jonge starter opent 40e vestiging van Verhage

Jonge starter opent 40e vestiging van Verhage

De nieuwste Verhage-vestiging in Gorinchem is officieel geopend. Het is de veertigste zaak van de formule en wordt gerund door Loes Overgaauw, die binnen de formule een razendsnelle groei heeft doorgemaakt.

Verhage Gorinchem is een zaak van 140 vierkante meter met rond de 45 zitplaatsen. Binnenkort komt daar een terras bij met ruimte voor ongeveer 30 gasten. De zaak is maandag tot en met zaterdag geopend van 10.30 tot 21.30 uur, en zondag van 11.30 tot 21.30 uur. De vestiging wordt geëxploiteerd door franchisenemer Loes Overgaauw (24).

‘Het is een gezellige zaak, in combinatie met een industriële en strakke uitstraling’, zegt Overgaauw. ‘Het is een echte Verhage-zaak, maar wel met eigen elementen. Hier staat midden in het restaurant een olijfboom, geen echte overigens. Een groot stalen rek met draadglas vormt een afscheiding tussen het restaurant en het afhaalgedeelte.’

Nieuwe wijk

Verhage Gorinchem is gevestigd in Hoog Dalem, een nieuwe wijk die ontwikkeld wordt aan de oostzijde van de stad. Medio 2018 is in deze wijk een gelijknamig winkelcentrum geopend, waarvan het ontwerp is geïnspireerd op een fort van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het winkelcentrum ligt centraal in Oost-Gorinchem en heeft door de diversiteit aan winkels, de goede ontsluiting en bereikbaarheid, een regiofunctie voor de lokale bewoners.

Anderhalf jaar bedrijfsleider

Overgaauw is geboren- én woonachtig in Gorinchem en heeft ruim anderhalf jaar als bedrijfsleider gewerkt bij de Rotterdamse vestiging Verhage Beverwaard, van ondernemer Wesley Fok. Ze had al veel ervaring in andere horecazaken, maar toch is het snel gegaan bij de formule. ‘Ik heb veel geleerd bij Verhage Beverwaard. Het is gewoon heel goed gegaan, en ik kreeg de kans om zelf een zaak te runnen. Die heb ik met beide handen aangepakt.’

Eigen medewerkers laten groeien

Ook op het hoofdkantoor van Verhage in Zwijndrecht zijn ze blij met de ontwikkeling van Overgaauw. ‘Het zegt in eerste instantie veel over Loes’, benadrukt marketing manager Kevin ter Maten. ‘Maar wij zijn ook wel verbaasd. Het past in onze filosofie. We willen zoveel mogelijk eigen medewerkers helpen om te groeien. Bij Loes ging dat wel heel snel, ja.’

De formule, die af wil van het label ‘cafetaria’, heeft met de nieuwe vestiging in Gorinchem volgens Ter Maten een nieuwe stap gezet. ‘Het is een relatief grote winkel met veel zitgelegenheid, een goede setting en een gezellige sfeer. Je wordt uitgenodigd om langer te blijven zitten.’

Verhage nieuwe stijl

De koers van het 2.0-concept van Verhage laat volgens Ter Maten een positieve impact zien. ‘We hebben hebben gasten gevraagd wat ze van de nieuwe stijl vonden, en reacties waren zeer positief. We zien dat de gemiddelde besteding toeneemt, omdat we ook een andere doelgroep aanspreken die meer te besteden heeft. Zonder daarbij de oude doelgroep af te stoten.’

Lunch neemt toe

De formule is zich de laatste jaren meer gaan richten op omzet overdag. ‘Dat zien we terug in de lunch, die een groter aandeel in onze verkopen heeft gekregen. Vier jaar geleden opende een vestiging in Waddinxveen. Daar waren we als Verhage onbekend en trokken we voornamelijk publiek voor de lunch en minder voor afhalen en snacks in de avond. Daaruit bleek voor ons dat ze ons zien als volwaardige lunchroom.’ Verhage is bezig het lunchassortiment uit te breiden, onder meer met tosti’s en verse sandwiches.

Helft is omgebouwd

De ombouw van alle Verhage-vestigingen is momenteel in volle gang. Op dit moment is ongeveer de helft over naar het 2.0-concept. Ter Maten: ‘We denken eind dit jaar het merendeel en het liefst alle stores te hebben omgebouwd. Dan gaat het om de uitstraling aan de buitenkant, met nieuwe buitenreclame, het nieuwe logo en nieuwe kleuren, en het interieur.’

In het tweede kwartaal van dit jaar hoopt Verhage een zaak te openen in Oud-Beijerland. ‘Het streven is nog steeds om jaarlijks een tot twee nieuwe vestigingen te openen’, aldus Ter Maten.