FFC zet de ‘ambitieuze groeiambitie’ van het formulehuis in de koelkast, zo laat Stroes de leden weten. De franchisegever wil zich richten op ‘primaire processen in de organisatie om jullie, als franchisenemers, de beste dienstverlening te kunnen bieden.’
Volgens Stroes past de ambitie van Holshuijsen onvoldoende aan op deze koerswijziging. Stroes neemt zelf de rol van algemeen directeur op zich.
Zes jaar algemeen directeur
Bas Holshuijsen was zes jaar algemeen directeur van FFC, sinds 2012. Onder zijn leiding groeide het aantal Kwalitaria-vestigingen in Nederland flink. Afgelopen juni stond de teller op 137. Het doel was om dit jaar nog tien zaken te openen. FFC sprak eerder de ambitie uit om in 2020 250 vestigingen te hebben.
Successen
Met Holshuijsen aan het roer waren er verschillende successen te vieren. In 2013, 2015 en 2016 won FFC de GfK Formule Award. In 2016 werd Kwalitaria geroemd om het burgerconcept tijdens de Foodservice Marketing Awards. In datzelfde jaar opende FFC een nieuw hoofdkantoor in Vianen, met een pilotstore. Eind 2017 nam het formulehuis Délifrance over in Nederland en België over.
Logistiek debacle
Voor het formulehuis en de leden was 2017 een bijzonder bewogen jaar. De overstap van leverancier DeliXL naar logistiek dienstverlener Havi in combinatie met Sligro werd een debacle, met vertraagde leveringen en in het begin veel manco’s. Gevolg: gefrustreerde en boze ondernemers. Na amper drie maanden stonden de vrachtwagens van DeliXL (inmiddels Bidfood) alweer voor de deur.
Eerder zei Holshuijsen in Snackkoerier die periode als ‘bijzonder en intensief’ te hebben ervaren. Hij zei daarbij geschrokken te zijn van de boze reacties van ondernemers.
Holshuijsen was voor FFC werkzaam bij Unilever, Heineken en Sara Lee. Zowel Bas Holshuijsen als Antonio Stroes waren nog niet bereikbaar voor verder commentaar.