Nestlé, dat onder meer met het merk Nespresso en Nescafé al stevig in de koffiemarkt zit, betaalt de Starbucks eenmalig 7,2 miljard dollar voor de samenwerking.
Volgens Nestlé behoren de koffieproducten tot de snelstgroeiende activiteiten van het bedrijf. Voor de overeenkomst zijn nog wel de nodige goedkeuringen vereist. De verwachting is dat de deal nog dit jaar rond komt.
Nestlé heeft naar eigen zeggen het alleenrecht op de verkoop van verpakte Starbucks-producten. De zogeheten ready-to-drink koffie, thee en sappen van de koffiewinkelketen vallen niet onder de overeenkomst.
Wereldwijde expansie
Nestlé verwacht dat de verkopen van de Starbucks-producten per 2019 positief bijdragen aan de winst van het concern. Als onderdeel van de deal zullen ongeveer vijfhonderd medewerkers van Starbucks overgaan naar Nestlé om zich bezig te houden met de wereldwijde expansie. De bedrijven zeggen ook samen te gaan werken aan innovaties en nieuwe koffieconcepten.
Grotere koppen koffie
Nestlé breidde onlangs zijn aanwezigheid in de VS uit en voegde nichemerken Blue Bottle Coffee en Chameleon Cold-Brew toe aan zijn merkenportfolio. Verder werden de Nespresso-machines voor de Amerikaanse markt aangepast. Dit omdat Amerikanen graag grotere koppen koffie willen.