Speciale bezorgverpakking voor friet gelanceerd

Speciale bezorgverpakking voor friet gelanceerd

Lamb Weston / Meijer introduceert een speciale bezorgverpakking voor friet die het product langer warm en knapperig houdt. De verpakking is onderdeel van het nieuwe Hot2Home-concept.

Het concept bestaat uit twee onderdelen: friet van zes en negen millimeter met een speciaal zetmeellaagje en een gepatenteerde verpakking voor die friet. Deze combinatie resulteert volgens de producent in het optimale resultaat; minimaal twintig minuten warme en krokante friet voor thuisbezorging.

Schoorsteeneffect

Het tabs toelopende ontwerp en de vormgegeven gaatjes onder en boven geeft de bezorgverpakking voor friet een schoorsteeneffect waardoor het vrijkomend vocht uit de verpakking ventileert. De verpakking is groot genoeg voor één portie. Er zijn twee formaten: medium voor 150 gram en large voor 175 gram friet.

Lamb Weston heeft onder meer met studenten van de HAS Den Bosch en vormgevers van Plato Products Consultants onderzoek gedaan naar friet voor thuisbezorgen met als kernvraag waarom friet nu koud en slap wordt.

Lamb Weston / Meijer bezorgverpakking voor friet

‘Waar we heel snel achterkwamen, was dat het niet alleen aan de friet ligt maar ook aan de verpakking, die soms een negatief effect heeft op de kwaliteit van de friet’, zegt Michel van Vreeswijk, international brand manager Foodservice bij Lamb Weston. ‘Veel ondernemers focussen zich op het warm houden van de friet en doen de friet in een papieren zak of in thermofoam bakjes. Maar voor thuisbezorging is het warm houden veelal geen probleem want de friet wordt in een geïsoleerde tas vervoerd. Het probleem zit dus in het ventileren van het vrijkomende vocht, want sluit je de ventilatie af dan krijg je slappe friet.’

Dertig procent extra

De friet van Lamb Weston blijft in een standaardverpakking vijftien minuten warm en knapperig. Met de nieuwe bezorgverpakking voor friet komt daar nog eens vijf minuten bij, dus dertig procent extra. ‘Het best concurrerende product komt niet voorbij de tien, twaalf minuten’, zegt Van Vreeswijk.

Doorslaggevend

Vijf minuten extra lijkt niet veel, maar kan volgens Van Vreeswijk net het verschil maken. ‘Veel ondernemers nemen de beslissing om binnen een bepaalde straal om hun zaak te bezorgen. Maar er zijn allerlei vertragende factoren: de bezorger moet naar de zesde verdieping van een flat of er is file of andere obstakels. Bovendien wil de consument niet warme en krokante friet bij zijn voordeur maar hij wil dat op zijn bord, en dan is vijf minuten extra dus eigenlijk doorslaggevend.’

Wel of niet starten met maaltijdbezorging? Doe deze drie onderzoeken

Advies

Lamb Weston geeft ook advies voor het bakken van friet. ‘Voor bezorgen is het niet goed om de friet langer door te bakken, zegt Van Vreeswijk. ‘Dan maak je in onze optiek de friet dood. De friet wordt harder, niet knapperiger, omdat je het vocht eruit bakt. De friet wordt vanbinnen ook nog eens hol. Dus wij adviseren om te bakken op tijd, niet op zicht. De producent adviseert drie minuten op 175 graden.