Het blijkt te gaan om een logistiek probleem, zo meldden verschillende media. Kentucky Fried Chicken nam onlangs afscheid van leverancier Bidfood en tekende een deal met DHL om verse kip te leveren aan de meer dan negenhonderd restaurants in het Verenigd Koninkrijk.
DHL, de grootste logistiek dienstverlener ter wereld, sprak van een baanbrekende deal, maar moest zich deze week verontschuldigen vanwege grote vertragingen of bestellingen die helemaal niet werden geleverd.
Maandag waren meer dan 560 restaurants genoodzaakt de deuren rond lunchtijd te sluiten. De Daily Mail meldt dat het weken kan duren voordat de vestigingen weer open gaan, en dat is een groot probleem. Medewerkers met een 0-urencontract krijgen niet betaald en voor de keten kost de crisis 1 miljoen Britse pond per dag.
KFC was gewaarschuwd
Vakbond GMB zegt Kentucky Fried Chicken te hebben gewaarschuwd om niet over te stappen op DHL. ‘Bidvest (tegenwoordig Bidfood, red.) is een specialist – een voedingsleverancier met veel ervaring’, zegt Mick Rix van GMB tegen de Financial Times. ‘KFC zit met honderden gesloten restaurants terwijl DHL de hele operatie probeert te runnen vanuit één distributiecentrum, waar het een rotzooi is.’
>> Leestip: Kwalitaria keert terug bij Bidfood
Gesmokkelde kip
De kipcrisis leidt tot bijzonder taferelen. Zo filmde een klant een actie van KFC-medewerkers waarbij ze zelf kip door de achterdeur naar binnen leken te smokkelen. Volgens de filmer, die verklaart nooit meer bij KFC te gaan eten, werd de rauw kip ongekoeld vervoert in een personenauto. KFC zegt de kwestie te onderzoeken.